Persoonallisuushäiriöt : Oppimispeli hoitotyön opiskelijoille
Kinnunen, Juuli (2021)
Kinnunen, Juuli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104255688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104255688
Tiivistelmä
Persoonallisuushäiriöt ovat yleisiä mielenterveydenhäiriöitä ja arviolta noin puolella erikoissairaanhoidon potilaista voidaan diagnosoida jokin persoonallisuushäiriö. Häiriöt ovat vahvasti yhteydessä työkyvyttömyyteen, somaattisiin sairauksiin ja muihin mielenterveydenhäiriöihin. Persoonallisuushäiriöt aiheuttavat inhimillistä kärsimystä, sekä elämänlaadun heikentymistä ja ne kuormittavat terveydenhuoltoa huomattavasti.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää oppimispeli persoonallisuushäiriöistä lautapelin muodossa. Tavoitteena oli luoda työkalu hoitotyön opiskelijoille persoonallisuushäiriöiden opiskelun avuksi. Työtä ohjasi kaksi kehittämistehtävää: Mitä tietoa opiskelijoilla on hyvä olla persoonallisuushäiriöistä? Mitä osaamista opiskelijat voivat vahvistaa oppimispelin kautta? Työ tehtiin yhteistyössä Metropolia Ammattikorkeakoulun kanssa.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Työtä tehdessä korostui vahva tietoperustan luominen, jonka pohjalta peliä lähdettiin kehittämään. Työhön rajautuivat neljä yleisintä persoonallisuushäiriötä; epävakaa, epäsosiaalinen, huomionhakuinen ja narsistinen persoonallisuushäiriö.
Lautapelin avulla hoitotyön opiskelijalla on mahdollisuus saada yleinen käsitys persoonallisuushäiriöistä, niiden yleisimmistä oireista ja hoidosta. Lisäksi lautapelin yhtenä tavoitteena oli herättää ajatuksia ja keskustelua persoonallisuushäiriöihin liittyvien asenteiden ympärillä.
Tulevaisuudessa tuotoksena syntynyttä lautapeliä tulisi kehittää edelleen verkossa pelattavaan muotoon. Lisäksi tarvittaisiin enemmän tutkimusnäyttöä persoonallisuushäiriöistä ja niiden hoidosta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää oppimispeli persoonallisuushäiriöistä lautapelin muodossa. Tavoitteena oli luoda työkalu hoitotyön opiskelijoille persoonallisuushäiriöiden opiskelun avuksi. Työtä ohjasi kaksi kehittämistehtävää: Mitä tietoa opiskelijoilla on hyvä olla persoonallisuushäiriöistä? Mitä osaamista opiskelijat voivat vahvistaa oppimispelin kautta? Työ tehtiin yhteistyössä Metropolia Ammattikorkeakoulun kanssa.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Työtä tehdessä korostui vahva tietoperustan luominen, jonka pohjalta peliä lähdettiin kehittämään. Työhön rajautuivat neljä yleisintä persoonallisuushäiriötä; epävakaa, epäsosiaalinen, huomionhakuinen ja narsistinen persoonallisuushäiriö.
Lautapelin avulla hoitotyön opiskelijalla on mahdollisuus saada yleinen käsitys persoonallisuushäiriöistä, niiden yleisimmistä oireista ja hoidosta. Lisäksi lautapelin yhtenä tavoitteena oli herättää ajatuksia ja keskustelua persoonallisuushäiriöihin liittyvien asenteiden ympärillä.
Tulevaisuudessa tuotoksena syntynyttä lautapeliä tulisi kehittää edelleen verkossa pelattavaan muotoon. Lisäksi tarvittaisiin enemmän tutkimusnäyttöä persoonallisuushäiriöistä ja niiden hoidosta.