Terveys- ja hoiva-alan työvaatemarkkinatutkimus
Laitila, Sanni (2021)
Laitila, Sanni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104245646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104245646
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia Suomen terveys- ja hoiva-alan työvaatteiden markkinoita ja kartoittaa kilpailutilannetta. Tämä tutkimus tehdään, jotta saataisiin ymmärrys markkinoiden koosta. Tutkimuksen tulosten avulla voidaan arvioida omaa kilpailukykyä sekä kilpailuetua markkinoilla. Työssä keskitytään yksityiseen terveys- ja hoiva-alaan näiden yritysten ollessa potentiaalisimpia asiakkaita Suomen Ammattivaatteelle.
Tutkimusmenetelmänä on kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimus koostuu markkinatutkimuksen eri osa-alueista. Aineisto on kerätty kvantitatiivisin menetelmin kyselytutkimuksella, tilastoilla, raporteilla sekä muilla alan julkaisuilla. Valitut analyysit ovat markkina- ja kilpailija-analyysi. Osana tutkimusta suoritettiin kyselytutkimus yksityisen sektorin toimijoille. Opinnäytetyössä myös avataan julkisen ja yksityisen sektorin eroavaisuuksia työvaatehankintojen näkökulmasta.
Tutkimuksessa suoritettu markkina-analyysi antoi tietoa markkinoiden suunnasta ja trendeistä sekä tuotteiden ja asiakastuotteiden kokonaismäärästä Suomessa. Kilpailija-analyysi suoritettiin SWOT-analyysin avulla. Tuloksena saatiin tietoa kilpailijoiden toiminnasta, valikoimasta sekä markkinoinnista. Kyselytutkimuksen avulla saavutettiin tieto kilpailijoiden asiakassuhteista sekä asiakkaiden toiveista tuotteita kohtaan.
Tuloksien kautta pohditaan Suomen Ammattivaatteen mahdollisuuksia markkinoilla ja mahdollisuuksia kehittää kilpailukykyään. Työstä voivat hyötyä myös muut terveysalan työvaatevalmistajat.
Tutkimusmenetelmänä on kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimus koostuu markkinatutkimuksen eri osa-alueista. Aineisto on kerätty kvantitatiivisin menetelmin kyselytutkimuksella, tilastoilla, raporteilla sekä muilla alan julkaisuilla. Valitut analyysit ovat markkina- ja kilpailija-analyysi. Osana tutkimusta suoritettiin kyselytutkimus yksityisen sektorin toimijoille. Opinnäytetyössä myös avataan julkisen ja yksityisen sektorin eroavaisuuksia työvaatehankintojen näkökulmasta.
Tutkimuksessa suoritettu markkina-analyysi antoi tietoa markkinoiden suunnasta ja trendeistä sekä tuotteiden ja asiakastuotteiden kokonaismäärästä Suomessa. Kilpailija-analyysi suoritettiin SWOT-analyysin avulla. Tuloksena saatiin tietoa kilpailijoiden toiminnasta, valikoimasta sekä markkinoinnista. Kyselytutkimuksen avulla saavutettiin tieto kilpailijoiden asiakassuhteista sekä asiakkaiden toiveista tuotteita kohtaan.
Tuloksien kautta pohditaan Suomen Ammattivaatteen mahdollisuuksia markkinoilla ja mahdollisuuksia kehittää kilpailukykyään. Työstä voivat hyötyä myös muut terveysalan työvaatevalmistajat.