Globaalien kaukokartoitusmarkkinoiden kartoitus
Vehmas, Miika (2021)
Vehmas, Miika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265762
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tavoitteena oli kartoittaa kaukokartoitusalan globaaleja markkinoita niin kaukokartoitusaineistojen tuottajien kuin niitä hyödyntävien palveluntarjoajien osalta. Työ tehtiin toimeksiantona Advian Oy:lle, jonka tarkoituksena on hyödyntää sitä omassa tuote- ja palvelukehityksessään. Työn teoriaosuudessa tavoitteena oli esitellä kaukokartoitusta yleisesti, sen historiaa ja kehitystä sekä siihen nykypäivänä vaikuttavia trendejä. Työssä selvitettiin myös, miten kaukokartoitusmarkkinoiden ennustetaan kehittyvän taloudellisessa mielessä tulevina vuosina ja mitkä tekijät siihen mahdollisesti vaikuttavat.
Kaukokartoitus käsitteenä on varsin laaja ja tässä työssä se rajattiin käsittämään nimenomaan satelliittikaukokartoitusta. Satelliittidatan hyödyntäminen liiketoiminnassa on kasvussa, ja uusia soveltamismahdollisuuksia ja -tarpeita syntyy koko ajan. Markkinoille on syntynyt runsaasti kaupallisia tarjoajia avoimia aineistoja tarjoavien rinnalle. Tässä työssä selvitettiin näitä markkinoilla olevia globaaleja yrityksiä Pohjois-Amerikasta, Euroopasta, Aasiasta ja Australiasta tutustumalla niiden palveluntarjontaan, sekä niiden tuottamien satelliittiaineistojen eroihin mm. aineiston laadun (resoluutio), instrumenttien ja aallonpituuskaistojen suhteen. Lähteenä käytettiin yritysten internetsivuja ja niiltä löytyviä materiaaleja.
Kartoituksen tuloksena syntyi esittely yrityksistä ja niiden toiminnasta sekä lisäksi yhteenvetotaulukko, johon on kuvattu yritykset ja niiden tuottamien aineistojen ominaisuudet tai se, miten yritys hyödyntää muiden satelliittidataa. Taulukosta voidaan huomata, että kaupallisten tarjoajien satelliittikuvien resoluutio on hyvinkin tarkkaa. Kartoituksessa huomattiin myös yritysten tekevän melko paljon yhteistyötä ja hyödyntävän toistensa tuottamia aineistoja joko palveluntarjonnassaan tai toimimalla jälleenmyyjän roolissa.
Työn tuloksena saatiin hyvä käsitys kaukokartoitusmarkkinoiden nykytilasta sekä alalla toimivien yritysten että kaukokartoitusdatan käyttökohteiden osalta. Lisäksi työssä nostetaan esiin myös joitakin alan kasvuun vaikuttavia tekijöitä sekä globaaleja trendejä, joilla voi olla vaikutusta alan kehittymiseen. Näitä ei kuitenkaan tässä työssä ole käsitelty laajemmin, mutta ne voivat olla mahdollisia kiinnostavia uusia tutkimusaiheita.
Kaukokartoitus käsitteenä on varsin laaja ja tässä työssä se rajattiin käsittämään nimenomaan satelliittikaukokartoitusta. Satelliittidatan hyödyntäminen liiketoiminnassa on kasvussa, ja uusia soveltamismahdollisuuksia ja -tarpeita syntyy koko ajan. Markkinoille on syntynyt runsaasti kaupallisia tarjoajia avoimia aineistoja tarjoavien rinnalle. Tässä työssä selvitettiin näitä markkinoilla olevia globaaleja yrityksiä Pohjois-Amerikasta, Euroopasta, Aasiasta ja Australiasta tutustumalla niiden palveluntarjontaan, sekä niiden tuottamien satelliittiaineistojen eroihin mm. aineiston laadun (resoluutio), instrumenttien ja aallonpituuskaistojen suhteen. Lähteenä käytettiin yritysten internetsivuja ja niiltä löytyviä materiaaleja.
Kartoituksen tuloksena syntyi esittely yrityksistä ja niiden toiminnasta sekä lisäksi yhteenvetotaulukko, johon on kuvattu yritykset ja niiden tuottamien aineistojen ominaisuudet tai se, miten yritys hyödyntää muiden satelliittidataa. Taulukosta voidaan huomata, että kaupallisten tarjoajien satelliittikuvien resoluutio on hyvinkin tarkkaa. Kartoituksessa huomattiin myös yritysten tekevän melko paljon yhteistyötä ja hyödyntävän toistensa tuottamia aineistoja joko palveluntarjonnassaan tai toimimalla jälleenmyyjän roolissa.
Työn tuloksena saatiin hyvä käsitys kaukokartoitusmarkkinoiden nykytilasta sekä alalla toimivien yritysten että kaukokartoitusdatan käyttökohteiden osalta. Lisäksi työssä nostetaan esiin myös joitakin alan kasvuun vaikuttavia tekijöitä sekä globaaleja trendejä, joilla voi olla vaikutusta alan kehittymiseen. Näitä ei kuitenkaan tässä työssä ole käsitelty laajemmin, mutta ne voivat olla mahdollisia kiinnostavia uusia tutkimusaiheita.