Seksuaalikasvatuksen vahvistaminen varhaiskasvatuksessa seksuaaliväkivallan ennaltaehkäisemiseksi : Opas varhaiskasvatuksen henkilökunnalle
Kähkönen, Tytti; Lindgren, Veronica (2021)
Kähkönen, Tytti
Lindgren, Veronica
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265801
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tuoda esille lapsen seksuaalikasvatuksen tarpeellisuutta ja merkitystä seksuaaliväkivallan ennaltaehkäisemiseksi. Tavoitteena on selventää, miksi seksuaalikasvatusta tarvitaan seksuaaliväkivallan ennaltaehkäisyn näkökulmasta ja mitä seksuaalikasvatus pitää sisällään, kun kohderyhmänä on varhaiskasvatusikäiset lapset.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, ja se on toteutettu yhteistyössä Varhaiskasvatusyksikkö Nestorin kanssa. Tarkoituksena on tuottaa yksikön henkilökunnan käyttöön kirjallinen opas, joka tarjoaa heille lisää työkaluja seksuaalikasvatuksen vahvistamiseen omassa yksikössään. Opas on koottu seksuaalikasvatuksen eri teemojen ympärille avaten lasten seksuaalisuuteen liittyviä termejä ja antaen vinkkejä henkilökunnalle seksuaalikasvatuksen toteuttamiseen.
Opinnäytetyön tietoperusta on kirjoitettu aiemman tutkimustiedon pohjalta ja se tuo esille tutkimusnäyttöön perustuvia yhteiskunnallisia tavoitteita ja toimenpiteitä, joilla voidaan ennaltaehkäistä seksuaaliväkivaltaa ja siitä aiheutuvaa haittaa varhaiskasvatusikäisillä lapsilla. Väestöliitto toteutti vuosina 2013 ja 2014 kaksi seksuaalikasvatuksen nykytilaa kartoittavaa kyselytutkimusta, joissa kysyttiin 0–6-vuotiaiden lasten seksuaalisuuteen ja seksuaalikasvatukseen liittyviä asioita sekä kodin arjessa että päivähoidossa. Kyselytutkimuksen tavoite oli saada tietoa siitä, miten lapsen seksuaalisuus ilmenee kotona ja päivähoidossa, sekä kerätä tietoa vanhempien ja ammattilaisten kokemuksista ja haasteista koskien lasten seksuaalikasvatusta.
Väestöliiton kyselytutkimuksen vastausten perusteella seksuaalikasvatuksen toteutus ja laatu vaihtelee varhaiskasvatusyksiköittäin riippuen kasvattajien omista arvoista, asenteista ja tiedoista. Joissain yksiköissä seksuaalikasvatusta pidettiin luonnollisena osana työtä, joissain sitä ei toteutettu lainkaan. Tämä johtaa siihen, ettei pienen lasten seksuaalikasvatuksen taso ole tasa-arvoista ja yhtenevää. Myös kodeissa kaivattiin lisää tietoa ja kasvatusmalleja, sillä vanhemmat eivät tiedä miten lasten seksuaalisuuden ilmentämiseen pitäisi suhtautua ja miten toimia.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, ja se on toteutettu yhteistyössä Varhaiskasvatusyksikkö Nestorin kanssa. Tarkoituksena on tuottaa yksikön henkilökunnan käyttöön kirjallinen opas, joka tarjoaa heille lisää työkaluja seksuaalikasvatuksen vahvistamiseen omassa yksikössään. Opas on koottu seksuaalikasvatuksen eri teemojen ympärille avaten lasten seksuaalisuuteen liittyviä termejä ja antaen vinkkejä henkilökunnalle seksuaalikasvatuksen toteuttamiseen.
Opinnäytetyön tietoperusta on kirjoitettu aiemman tutkimustiedon pohjalta ja se tuo esille tutkimusnäyttöön perustuvia yhteiskunnallisia tavoitteita ja toimenpiteitä, joilla voidaan ennaltaehkäistä seksuaaliväkivaltaa ja siitä aiheutuvaa haittaa varhaiskasvatusikäisillä lapsilla. Väestöliitto toteutti vuosina 2013 ja 2014 kaksi seksuaalikasvatuksen nykytilaa kartoittavaa kyselytutkimusta, joissa kysyttiin 0–6-vuotiaiden lasten seksuaalisuuteen ja seksuaalikasvatukseen liittyviä asioita sekä kodin arjessa että päivähoidossa. Kyselytutkimuksen tavoite oli saada tietoa siitä, miten lapsen seksuaalisuus ilmenee kotona ja päivähoidossa, sekä kerätä tietoa vanhempien ja ammattilaisten kokemuksista ja haasteista koskien lasten seksuaalikasvatusta.
Väestöliiton kyselytutkimuksen vastausten perusteella seksuaalikasvatuksen toteutus ja laatu vaihtelee varhaiskasvatusyksiköittäin riippuen kasvattajien omista arvoista, asenteista ja tiedoista. Joissain yksiköissä seksuaalikasvatusta pidettiin luonnollisena osana työtä, joissain sitä ei toteutettu lainkaan. Tämä johtaa siihen, ettei pienen lasten seksuaalikasvatuksen taso ole tasa-arvoista ja yhtenevää. Myös kodeissa kaivattiin lisää tietoa ja kasvatusmalleja, sillä vanhemmat eivät tiedä miten lasten seksuaalisuuden ilmentämiseen pitäisi suhtautua ja miten toimia.