Koulusosionomin työn tarvekartoitus koulukuraattoreiden näkökulmasta
Hietanen, Amanda (2021)
Hietanen, Amanda
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265908
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitetään koulusosionomin työn tarvetta koulukuraattoreiden näkökulmasta. Lisäksi selvitetään koulukuraattoreiden ajatuksia siitä, miten yhteisöllinen työ tapahtuu koulussa, mikä on yhteisöllisen työn tarve, sekä millaisena koulukuraattorit näkevät koulusosionomin työkentän. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimii Porin kaupunki, ja työ tuottaa tietoa kaupungille koulusosionomien tarpeesta peruskouluissa.
Opinnäytetyö toteutettiin lähettämällä kyselylomake Porin perusasteen koulukuraattoreille. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena, eli laadullisena työnä. Vastaukset analysoitiin sisällönanalyysina ja teemoiteltiin.
Tutkielman teoriaosuudessa on käsitelty koulua koskevaa lainsäädäntöä, sosiaalityötä koulussa, sekä varhaista puuttumista yhteisöllisen-, sekä yksilötyön kautta.
Tulosten mukaan koulusosionomi voisi toimia koulukuraattorin työparina. Koulusosionomilta toivotaan läsnäoloa oppilaiden arjessa, yhteisöllisen työn toteutumista, sekä yhteistyötä vanhempien, opettajien, sekä muun henkilökunnan kanssa. Koulukuraattorit kokevat, että heidän aikansa ei riitä tarpeeksi yhteisöllisen työn toteuttamiseen, joten koulusosionomi voisi toteuttaa yhteisöllistä työtä enemmän.
Tulosten mukaan oppilashuollon palvelut olisivat helpommin saatavissa ja monipuolisempia, mikäli koululla työskentelisi koulusosionomi. Opinnäytetyön tulokset, sekä koulusosionomin työtä koskevat aiemmat opinnäytetyötä osoittavat, että koulusosionomin työlle olisi tarvetta.
Opinnäytetyö toteutettiin lähettämällä kyselylomake Porin perusasteen koulukuraattoreille. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena, eli laadullisena työnä. Vastaukset analysoitiin sisällönanalyysina ja teemoiteltiin.
Tutkielman teoriaosuudessa on käsitelty koulua koskevaa lainsäädäntöä, sosiaalityötä koulussa, sekä varhaista puuttumista yhteisöllisen-, sekä yksilötyön kautta.
Tulosten mukaan koulusosionomi voisi toimia koulukuraattorin työparina. Koulusosionomilta toivotaan läsnäoloa oppilaiden arjessa, yhteisöllisen työn toteutumista, sekä yhteistyötä vanhempien, opettajien, sekä muun henkilökunnan kanssa. Koulukuraattorit kokevat, että heidän aikansa ei riitä tarpeeksi yhteisöllisen työn toteuttamiseen, joten koulusosionomi voisi toteuttaa yhteisöllistä työtä enemmän.
Tulosten mukaan oppilashuollon palvelut olisivat helpommin saatavissa ja monipuolisempia, mikäli koululla työskentelisi koulusosionomi. Opinnäytetyön tulokset, sekä koulusosionomin työtä koskevat aiemmat opinnäytetyötä osoittavat, että koulusosionomin työlle olisi tarvetta.