Safety & Capacity of Automatic Level Crossings in the ERTMS Era
Laine, Teemu (2021)
Laine, Teemu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104276085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104276085
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoitus oli selvittää jatkuvan eurooppalaisen junan kulunvalvonnan (ETCS) mahdollistamia parannuksia tasoristeysten turvallisuuteen ja kapasiteettiin. Tämä tutkimus on kvalitatiivinen ja siinä tutkittiin vain automaattisia tasoristeyksiä. Tutkimuksessa keskityttiin vain jatkuvan kulunvalvonnan ETCS tasoihin Level 2 ja Hybrid Level 3, koska nämä ovat teknologialtaan kypsiä ja mahdollistavat kehityksen pistemäiseen junan kulun-valvontaan verrattuna.
Insinöörityössä tutustuttiin ERTMS Users Groupin esittelemiin eri tasoristeysten ohjaus ta-poihin ERTMS aikakaudella. Samalla tutkittiin myös muita jatkuvan junan kulunvalvonnan mahdollistamia toiminnallisuuksia.
ETCS ohjauksella on mahdollista toteuttaa täysin turvallinen tasoristeys, jossa sen suojattua tilaa valvotaan ehtona ylitykselle. Vaihtoehtoisesti ETCS ohjauksella voidaan optimoida merkittävästi tien käyttäjien odotusaikoja. Näiden lisäksi on tunnistettu kolmas Hybrid -malli, jossa pyritään huomioimaan tien käyttäjien odotusaikojen lisäksi myös turvallisuutta.
ETCS tarjoaa eri ratkaisumahdollisuuksia erilaisiin olosuhteisiin ja liikennevirtoihin. Turval-lisuutta ja kapasiteettia voidaan parantaa jo nykyisellä järjestelmälläkin, mutta ETCS tarjoaa tehokkaamman tavan siihen.
Insinöörityössä tutustuttiin ERTMS Users Groupin esittelemiin eri tasoristeysten ohjaus ta-poihin ERTMS aikakaudella. Samalla tutkittiin myös muita jatkuvan junan kulunvalvonnan mahdollistamia toiminnallisuuksia.
ETCS ohjauksella on mahdollista toteuttaa täysin turvallinen tasoristeys, jossa sen suojattua tilaa valvotaan ehtona ylitykselle. Vaihtoehtoisesti ETCS ohjauksella voidaan optimoida merkittävästi tien käyttäjien odotusaikoja. Näiden lisäksi on tunnistettu kolmas Hybrid -malli, jossa pyritään huomioimaan tien käyttäjien odotusaikojen lisäksi myös turvallisuutta.
ETCS tarjoaa eri ratkaisumahdollisuuksia erilaisiin olosuhteisiin ja liikennevirtoihin. Turval-lisuutta ja kapasiteettia voidaan parantaa jo nykyisellä järjestelmälläkin, mutta ETCS tarjoaa tehokkaamman tavan siihen.