Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Telakoneen ohjaamon hyväksymisprosessi

Häkkinen, Ville (2021)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_Häkkinen_Ville (2.179Mt)
Lataukset: 


Häkkinen, Ville
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104286114
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Jarcrac Oy. Yritys suunnittelee ja markkinoi tela- ja pienmetsäkoneita Ranualla. Toimeksiantajan tavoite on ollut saada myös telakoneen ohjaamolle turvaohjaamon hyväksyntä. Opinnäytetyössä perehdytään ohjaamon hyväksymisprosessiin ja Multi-koneen ohjaamon rakenteen suunnitteluun. Sen lisäksi tarkastellaan ohjaamon valmistettavuutta ja selvitetään Eurofins Oy:n testauksiin liittyviä vaatimuksia.

Suunnittelussa kiinnitettiin huomiota ohjaamon valmistettavuuteen, valmistuskustannuksiin ja kuljettajan turvallisuuteen. Työmäärältään vaativin osa oli ohjaamon katon lisäsuojan suunnittelu ja mallintaminen toimivaksi kokonaisuudeksi. Suunnittelussa kiinnitettiin erityistä huomiota siihen, että lisättävien osien hitsaaminen ohjaamoon on mahdollista. Koska ohjaamon testauttaminen Eurofins Oy:lla turvaohjaamoksi hyväksymistä varten aiheuttaa opinnäytetyön toimeksiantajalle testaus- ja kuljetuskustannuksia, pyrittiin ohjaamon kestävyys mitoittamaan niin, että se täyttää selkeästi testien vaatimukset. Mitoittamista rajoitti kuitenkin selvästi se, että ohjaamon massa saisi lisääntyä vain mahdollisimman vähän.

Opinnäytetyön aikataulun rajallisuuden vuoksi ohjaamon testit suoritetaan opinnäytetyön valmistumisen jälkeen alkukesällä 2021. Tämä menettely antaa työn toimeksiantajalle aikaa ohjaamon valmistamiseen, jotta testiohjaamon valmistaminen ei merkittävästi hidasta koneiden toimitusaikaa. Ennen testejä täytyy varmistua vahvistetun ohjaamon käytännön toimivuudesta, ja se selvitetään kevään 2021 aikana. Koska ohjaamoon ei saa tehdä mitään kestävyyteen vaikuttavia muutoksia turvaohjaamon hyväksymisen jälkeen, on suunnittelussa otettu huomioon ohjaamon toimivuus Multi-koneessa siinäkin tapauksessa, että telakoneen runkorakenteeseen tehtäisiin myöhemmin muutoksia.
 
The thesis is commissioned by Jarcrac Oy. The company designs and markets track and small forest machines in Ranua. The goal of the client has been to obtain safety cab approval for the cab of the tracked machine. The thesis introduces the approval process of the cab and the design of the cab structure in the Multi machine. In addition, the manufacturability of the cab is studied, and the requirements related to the tests of Eurofins Oy are clarified.
In the design, special attention was paid to the manufacturability of the cab, to manufacturing costs, and to driver safety. The most demanding part of the thesis was to design and to model a functional protection for the cab roof. The protection was planned to be carried out by welding additional parts to be attached to the cab. The welding process needed special designing. For approval, the safety cab must be tested by Eurofins Oy. To avoid extra transport and testing costs of the client of the thesis, the durability of the cab was dimensioned to meet the test requirements significantly. However, dimensioning was severely constricted by the fact that the increase in cab mass should remain in a minimum.
Due to the limited schedule of the thesis, the cab tests will be performed after completing the thesis in the early summer of 2021. This procedure will give the client time to prepare the cab so that the construction of the test cab will not significantly slow down the delivery time of the machines. Before performing the tests, the practical functionality of the safety cab must be verified. The functionality of the safety cab will be clarified during the spring of 2021. After the approval of the safety cab, no changes affecting the durability of the cab are allowed to be made. Therefore, the functionality of the safety cab has been taken into account when designing the cab to allow potential later changes in the frame structure of the Multi machine.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste