Muutosjohtaminen: Case Yritys X
Seppä, Tuukka (2021)
Seppä, Tuukka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104286190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104286190
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajan toimii kaupan alalla toimiva Yritys X. Yrityksessä on tapahtunut suuri muutos, kun yritys on siirtynyt tasatuntisesta työvuorojärjestelmästä tasoittumisjärjestelmään. Se on vaikuttanut lähes jokaiseen yrityksen työntekijään. Muutos ei ole ollut kaikille mieluisa, joten esimiehet ovat kohdanneet paljon muutosvastarintaa ja epätietoisuutta.
Tavoitteena on kartoittaa laadullisen ja määrällisen tutkimuksen avulla henkilökunnan ajatuksia ja tuntemuksia tästä muutoksesta. Tarkoituksena on, että tämä opinnäytetyön raportti jää toimeksiantajalle työkaluksi esimiesten ja tulevien muutosten avuksi.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu työhyvinvointiin, motivaatioon, esimiestyöhön ja muutosjohtamiseen liittyvästä kirjallisuudesta ja artikkeleista. Tutkimusmenetelmänä on laadullinen, eli kvalitatiivinen, sekä määrällinen, eli kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä. Haastattelin viittä yrityksen yhden toimipisteen työntekijää ja analysoin haastattelut sisällönanalyysin keinoin. Lähetin määrällisen tutkimuksen kysymyslomakkeen saman myymälän kaikille työntekijöille. Haastattelut ja kyselylomake toteutettiin helmikuussa 2021.
Tutkimuksen aihe oli yrityksessä ajankohtainen suuren muutoksen takia. Muutos on liiketoiminnassa pysyvä, ja alati kiihtyvä tila. Laadukas muutosjohtaminen auttaa yritystä toteuttamaan muutoksia mahdollisimman pienillä haittavaikutuksilla. Muutos voi kuitenkin aiheuttaa työntekijälle stressiä, pelkoa ja jopa vihaa, kuten myös onnistumisen tunteita ja osallistumisen mahdollisuuksia.
Tutkimustulosten perusteella kävi ilmi, että työntekijät ovat monella tavalla tyytymättömiä muutoksen aiheuttamiin haasteisiin. Suurimmat haasteet ovat työpäivien kasvanut pituus, työvuorojen ajankohdan suuri vaihtelu ja osa-aikaisilla työntekijöillä mahdolliset palkattomat viikot. Kuitenkin moni on optimistinen sen suhteen, että näitä haasteita pyritään ratkaisemaan tulevaisuudessa. Muutosjohtamisen kannalta haasteita nähtiin muutoksen tarpeen määrittelyssä ja viestinnän määrässä ja laadussa.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuutta ja tutkimustuloksia voidaan hyödyntää vastaavien suurten muutosten hallitsemiseksi ja helpottamiseksi. Muutoksia tulee varmasti jatkossakin, ja on kaikkien osapuolten etu, että muutoksista koetaan olevan mahdollisimman vähän haittaa ja mahdollisimman paljon hyötyä. Tutkimuksen pohjalta voisi suunnitella vastaavan tutkimuksen myös yrityksen esimiehille ja muille myymälöille.
Tavoitteena on kartoittaa laadullisen ja määrällisen tutkimuksen avulla henkilökunnan ajatuksia ja tuntemuksia tästä muutoksesta. Tarkoituksena on, että tämä opinnäytetyön raportti jää toimeksiantajalle työkaluksi esimiesten ja tulevien muutosten avuksi.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu työhyvinvointiin, motivaatioon, esimiestyöhön ja muutosjohtamiseen liittyvästä kirjallisuudesta ja artikkeleista. Tutkimusmenetelmänä on laadullinen, eli kvalitatiivinen, sekä määrällinen, eli kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä. Haastattelin viittä yrityksen yhden toimipisteen työntekijää ja analysoin haastattelut sisällönanalyysin keinoin. Lähetin määrällisen tutkimuksen kysymyslomakkeen saman myymälän kaikille työntekijöille. Haastattelut ja kyselylomake toteutettiin helmikuussa 2021.
Tutkimuksen aihe oli yrityksessä ajankohtainen suuren muutoksen takia. Muutos on liiketoiminnassa pysyvä, ja alati kiihtyvä tila. Laadukas muutosjohtaminen auttaa yritystä toteuttamaan muutoksia mahdollisimman pienillä haittavaikutuksilla. Muutos voi kuitenkin aiheuttaa työntekijälle stressiä, pelkoa ja jopa vihaa, kuten myös onnistumisen tunteita ja osallistumisen mahdollisuuksia.
Tutkimustulosten perusteella kävi ilmi, että työntekijät ovat monella tavalla tyytymättömiä muutoksen aiheuttamiin haasteisiin. Suurimmat haasteet ovat työpäivien kasvanut pituus, työvuorojen ajankohdan suuri vaihtelu ja osa-aikaisilla työntekijöillä mahdolliset palkattomat viikot. Kuitenkin moni on optimistinen sen suhteen, että näitä haasteita pyritään ratkaisemaan tulevaisuudessa. Muutosjohtamisen kannalta haasteita nähtiin muutoksen tarpeen määrittelyssä ja viestinnän määrässä ja laadussa.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuutta ja tutkimustuloksia voidaan hyödyntää vastaavien suurten muutosten hallitsemiseksi ja helpottamiseksi. Muutoksia tulee varmasti jatkossakin, ja on kaikkien osapuolten etu, että muutoksista koetaan olevan mahdollisimman vähän haittaa ja mahdollisimman paljon hyötyä. Tutkimuksen pohjalta voisi suunnitella vastaavan tutkimuksen myös yrityksen esimiehille ja muille myymälöille.