Asusteyrityksen brändikoulutuksen sisällön määrittäminen : Case: Costo Oy
Säärelä, Meri (2021)
Säärelä, Meri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104286240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104286240
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on määritellä, minkälaista sisältöä asusteyritys Coston brändikoulutuksen tulisi sisältää. Työn tarkoituksena on tutkia Coston jälleenmyyjien toiveita liittyen koulutuksen sisältöön ja koulutusprosessiin. Varsinaista produktia opinnäytetyössä ei tuoteta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja sen toimeksiantajayrityksenä toimii suomalainen asusteyritys Costo Oy.
Tutkimuksen aineistona opinnäytetyössä käytettiin brändinhallintaan ja koulutusprosessiin liittyvää kirjallisuutta sekä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina viidelle Coston suomalaiselle jälleenmyyjälle vuoden 2021 helmikuussa. Haastatteluaineisto analysoitiin käyttäen teorialähtöisen sisällönanalyysin menetelmiä.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että brändinhallinnan osalta haastateltavat kokivat tärkeäksi brändin DNA:sta viestimisen, tuotteista informoimisen, vastuullisuudesta viestimisen ja myynnin edistämiseen liittyvät asiat. Koko Costo-brändin historia, tuotannon läpinäkyvyys, materiaalien vastuullisuus sekä tuotteiden myyntiä edistävät asiat koettiin arvokkaaksi tiedoksi jälleenmyyjien keskuudessa.
Koulutusprosessin osalta tarpeelliseksi nähtiin tavoitteiden saavuttaminen ja koulutusmuodon sopeuttaminen. Yleisesti ottaen pidettiin brändinedustajan pitämästä luennoivasta koulutuksesta. Myös koulutusmateriaalin sisällyttäminen koulutukseen nähtiin arvokkaana. Jotta koulutus olisi mahdollista toteuttaa, jälleenmyyjät kokivat tärkeänä tarpeellisten resurssien sisällyttämisen koulutukselle.
Tutkimuksen aineistona opinnäytetyössä käytettiin brändinhallintaan ja koulutusprosessiin liittyvää kirjallisuutta sekä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina viidelle Coston suomalaiselle jälleenmyyjälle vuoden 2021 helmikuussa. Haastatteluaineisto analysoitiin käyttäen teorialähtöisen sisällönanalyysin menetelmiä.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että brändinhallinnan osalta haastateltavat kokivat tärkeäksi brändin DNA:sta viestimisen, tuotteista informoimisen, vastuullisuudesta viestimisen ja myynnin edistämiseen liittyvät asiat. Koko Costo-brändin historia, tuotannon läpinäkyvyys, materiaalien vastuullisuus sekä tuotteiden myyntiä edistävät asiat koettiin arvokkaaksi tiedoksi jälleenmyyjien keskuudessa.
Koulutusprosessin osalta tarpeelliseksi nähtiin tavoitteiden saavuttaminen ja koulutusmuodon sopeuttaminen. Yleisesti ottaen pidettiin brändinedustajan pitämästä luennoivasta koulutuksesta. Myös koulutusmateriaalin sisällyttäminen koulutukseen nähtiin arvokkaana. Jotta koulutus olisi mahdollista toteuttaa, jälleenmyyjät kokivat tärkeänä tarpeellisten resurssien sisällyttämisen koulutukselle.