Perehdytysprosessin kehittäminen etätyössä : Case Pankki X:n keskitetty palveluyksikkö
Alvasto, Aino; Junnilainen, Tiia (2021)
Alvasto, Aino
Junnilainen, Tiia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104296404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104296404
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, kuinka etätyö on otettu huomioon Pankki X:n keskitetyn palveluyksikön tiimissä. Aihetta tarkasteltiin työntekijöiden ja esihenkilöiden näkökulmasta ja tavoitteena oli löytää keinoja, miten perehdytysprosessia voidaan kehittää etätyön ominaisuudet huomioon ottaen, ja mitkä ovat hyviä työkaluja perehdytykseen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin perehdytykseen ja etätyöhön liittyviä käsitteitä käyttäen monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineisto kerättiin Pankki X:n keskitetyn palveluyksikön tiimin esihenkilöiltä teemahaastattelun ja työntekijöiltä lomakehaastattelun avulla.
Tutkimustulokset osoittivat perehdytysprosessin ottavan hyvin huomioon etätyöskentelyn ominaisuudet. Tutkimustulosten ja opinnäytetyön teoriatiedon perusteella esille nousi kehitysehdotuksia toimeksiantajan perehdytysprosessin parantamiseksi etätyössä. Kehitysehdotukset liittyivät pääasiassa olemassa olevien työkalujen laajempaan hyödyntämiseen ja niiden kehittämiseen sekä yhteydenpitoon etätöissä. Toimeksiantaja voi hyödyntää tutkimustuloksia uusien työntekijöiden perehdytysprosessissa. Tuloksia voidaan hyödyntää myös soveltuvissa osin toimeksiantajan muissa tiimeissä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin perehdytykseen ja etätyöhön liittyviä käsitteitä käyttäen monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineisto kerättiin Pankki X:n keskitetyn palveluyksikön tiimin esihenkilöiltä teemahaastattelun ja työntekijöiltä lomakehaastattelun avulla.
Tutkimustulokset osoittivat perehdytysprosessin ottavan hyvin huomioon etätyöskentelyn ominaisuudet. Tutkimustulosten ja opinnäytetyön teoriatiedon perusteella esille nousi kehitysehdotuksia toimeksiantajan perehdytysprosessin parantamiseksi etätyössä. Kehitysehdotukset liittyivät pääasiassa olemassa olevien työkalujen laajempaan hyödyntämiseen ja niiden kehittämiseen sekä yhteydenpitoon etätöissä. Toimeksiantaja voi hyödyntää tutkimustuloksia uusien työntekijöiden perehdytysprosessissa. Tuloksia voidaan hyödyntää myös soveltuvissa osin toimeksiantajan muissa tiimeissä.