Perehdytysmateriaali uuden työntekijän perehdytykseen
Venäläinen, Jarkko (2021)
Venäläinen, Jarkko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104296413
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104296413
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Telia Finland Oyj, joka on Suomessa toimiva teleoperaattori, media- ja teknologiayritys. Tämän työn tavoitteena on luoda Telia Finland Oyj:n myyntiorganisaation osaan Telia Expressiin päivitetty perehdytysmateriaali. Perehdytysmateriaalia käytetään uusien työntekijöiden perehdytyksessä Telia Expressissä. Päivitetyn materiaalin tarkoituksena on tukea nykyisiä toimintatapoja ja tavoitteita paremmin kuin tällä hetkellä käytössä oleva materiaali.
Tämä opinnäytetyön toteuttamistavaksi valikoitui toiminnallinen opinnäytetyö. Opinnäytetyön raporttiosuus on toteutettu kasaamalla tietoperusta, jonka jälkeen on suoritettu laadullisen tutkimuksen menetelmää hyödyntäen haastattelu. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kolmea eri rooleissa Telia Expressissä työskentelevää henkilöä teemahaastattelun avulla. Tietoperustan laatimiseen on käytetty ensisijaisesti kirjallisuutta, jonka lisäksi on hyödynnetty artikkeleita ja oppaita verkkomuotoisena täydentävässä roolissa.
Opinnäytetyön lopputuotoksena syntyi uusittu perehdytysmateriaali Telia Expressin käyttöä varten. Perehdytysmateriaalin laatimisessa hyödynnettiin opinnäytetyön tietopohjaa, haastatteluiden avulla kerättyä tietoa ja omia kokemuksia perehdyttäjänä ja perehdytettävä olemisesta.
Tutkimuksen avulla saatiin selville, että nykyinen perehdytyskonsepti koetaan pääosin hyvin toimivaksi. Perehdytyskonseptin haasteeksi koettiin esimiehen rooli perehdyttämisen onnistumisen ja laadun kannalta, jossa voi alueellisesti olla merkittäviäkin eroja. Perehdytysmateriaalin osalta tutkimuksessa toivottiin ajantasaisuuden tarkastusta, asioiden priorisointia ja selkeyttä, johon uudistetussa perehdytysoppaassa kiinnitettiin erityisesti huomioita. Jatkotutkimukseksi tämän opinnäytetyön pohjalta ehdotan uudistetun perehdytysmateriaalin vaikutuksen tutkimista uusien työntekijöiden työtehokkuuteen työn aloituksen jälkeen.
Tämä opinnäytetyön toteuttamistavaksi valikoitui toiminnallinen opinnäytetyö. Opinnäytetyön raporttiosuus on toteutettu kasaamalla tietoperusta, jonka jälkeen on suoritettu laadullisen tutkimuksen menetelmää hyödyntäen haastattelu. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kolmea eri rooleissa Telia Expressissä työskentelevää henkilöä teemahaastattelun avulla. Tietoperustan laatimiseen on käytetty ensisijaisesti kirjallisuutta, jonka lisäksi on hyödynnetty artikkeleita ja oppaita verkkomuotoisena täydentävässä roolissa.
Opinnäytetyön lopputuotoksena syntyi uusittu perehdytysmateriaali Telia Expressin käyttöä varten. Perehdytysmateriaalin laatimisessa hyödynnettiin opinnäytetyön tietopohjaa, haastatteluiden avulla kerättyä tietoa ja omia kokemuksia perehdyttäjänä ja perehdytettävä olemisesta.
Tutkimuksen avulla saatiin selville, että nykyinen perehdytyskonsepti koetaan pääosin hyvin toimivaksi. Perehdytyskonseptin haasteeksi koettiin esimiehen rooli perehdyttämisen onnistumisen ja laadun kannalta, jossa voi alueellisesti olla merkittäviäkin eroja. Perehdytysmateriaalin osalta tutkimuksessa toivottiin ajantasaisuuden tarkastusta, asioiden priorisointia ja selkeyttä, johon uudistetussa perehdytysoppaassa kiinnitettiin erityisesti huomioita. Jatkotutkimukseksi tämän opinnäytetyön pohjalta ehdotan uudistetun perehdytysmateriaalin vaikutuksen tutkimista uusien työntekijöiden työtehokkuuteen työn aloituksen jälkeen.