Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Lantun ja Ruutin lukuseikkailu – Lukemista edistävä tehtäväkokonaisuus varhaiskasvatukseen

Puuperä, Sanni; Sankila, Noora; Seppälä, Minerva (2021)

 
Avaa tiedosto
Puuperä_Sanni_Sankila_Noora_Seppälä_Minerva.pdf (28.32Mt)
Lataukset: 


Puuperä, Sanni
Sankila, Noora
Seppälä, Minerva
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104296388
Tiivistelmä
Tämän monimuotoisen opinnäytetyön tuotoksena on laadittu valtakunnallisesti varhaiskasvatuksessa hyödynnettävä tehtäväkokonaisuus, jonka tavoitteena on herättää lukuintoa sekä lisätä lapsille ääneen lukemista kodeissa ja varhaiskasvatuksessa. Työelämäkumppanina opinnäytetyölle toimi Suomen Vanhempainliitto ja tehtäväkokonaisuus on laadittu osaksi liiton järjestämää Kiedo meidät tarinaan -kampanjaa. Lapsille ääneen lukeminen on yhteydessä sekä lukutaitoon että lukuintoon. Merkkejä lukutaidon tason laskemisesta ja lukemisesta pitämisen vähentymisestä on nähtävissä. Kumpaankin voidaan vaikuttaa merkittävästi varhaislapsuudessa myönteisten lukukokemusten sekä aikuisen antaman esimerkin kautta. Tehtäväkokonaisuuden kautta pyritään lisäämään laadukkaita lukuhetkiä lapsen arjessa sekä ohjaamaan vanhempia vuorovaikutuksellisten lukuhetkien toteuttamisessa.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on koostettu aihepiiristä julkaistun lähdekirjallisuuden pohjalta. Tehtäväkokonaisuuden sisällön suunnittelua ohjaaviksi keskeisiksi teemoiksi nousivat lukemisen kattavat hyödyt lapsen kielellisen, kognitiivisen ja sosioemotionaalisen kehityksen kannalta sekä erityisesti dialogisen lukemisen merkitys lapsen kehityksen tukemisessa. Koska toimintaympäristönä on varhaiskasvatus, oli keskeistä tuottaa varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaista sekä pedagogisesti perusteltua sisältöä. Lapsilähtöisen materiaalin tuottamiseksi tehtäväkokonaisuudessa on hyödynnetty tarinankerrontaa kielellisessä ilmaisussa ja se on kuvitettu lastenkirjallisuutta mukaillen.

Lantun ja Ruutin lukuseikkailu -tehtäväkokonaisuus on suunnattu lasten, vanhempien sekä varhaiskasvatuksen henkilöstön yhteiseen käyttöön. Eläinhahmot Lanttu ja Ruuti seikkailevat mukana tarinamuotoisissa tehtävänannoissa havainnollistamassa teemoja sekä innostamassa osallistumaan. Tehtäväkokonaisuus koostuu kahdeksasta lukemisaiheisesta tehtävästä sekä aikuisille suunnatusta tietoiskusta.

Tehtäväkokonaisuus on hyödyllinen ja helppokäyttöinen työkalu varhaiskasvatuksen henkilöstön ammattimaisen työn tueksi. Sovellettavuus on huomioitu laajasti suunnittelussa, jotta kokonaisuutta voidaan käyttää valtakunnallisesti eri varhaiskasvatusyksiköiden monipuolisiin tarpeisiin. Tehtäväkokonaisuutta on mahdollista kehittää jatkossa esimerkiksi kääntämällä sitä eri kielille tai lisäämällä tehtäviin toiminnallisuutta ja ilmaisun eri muotoja. Suomen Vanhempainliitto julkaisee tehtäväkokonaisuuden vuoden 2021 aikana, jonka jälkeen on mahdollista tarkastella sen vaikuttavuutta perheiden lukutottumuksiin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste