Urheilutapahtuman onnistumisen edellytykset – vertailussa New Jersey Devils ja Helsingin IFK
Huovila, Joonas (2021)
Huovila, Joonas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104296407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104296407
Tiivistelmä
Tässä tutkimustyyppisessä opinnäytetyössä oli tarkoituksena selvittää, mitkä asiat vaikuttavat onnistuneen urheilutapahtuman luomiseen ja mitkä asiat vaikuttavat asiakkaiden viihtyvyyteen urheilutapahtumassa. Työssä oli tarkoituksena selvittää, saako vain itse tapahtuman keskiössä oleva ottelu ihmiset paikalle vai onko ottelun ympärille rakennettu muita asioita, jotka saavat ihmiset paikan päälle.
Teoriaosuudessa perehdyttiin tapahtumien merkittävyyteen ja siihen, mitkä asiat yleisesti luovat onnistuneen tapahtuman. Tämän lisäksi teoriaosuudessa käytiin läpi asiat, jotka tapahtuman osallistujan kannalta ovat tärkeitä, jotta osallistujat kokevat olonsa mukavaksi tapahtumassa. Työssä käytiin läpi myös sponsorointia, joka on urheilutapahtumissa aina massiivisesti läsnä. Työssä haastateltiin Suomesta (HIFK) ja Yhdysvalloista (New Jersey Devils) kannattajia, joilla oli kausikortti, ja tuloksia vertailtiin keskenään.
Työn tärkeimmät tulokset kertoivat, että niin Suomessa kuin myös Yhdysvalloissa ihmiset käyvät tapahtumissa samoista syistä, joita ovat itse ottelut ja niiden ympärillä tapahtuva kanssakäyminen saman henkisten ihmisten kanssa. Yhdysvalloissa kuitenkin panostetaan enemmän tapahtumaan ja ottelun ympärille luodaan aina oheistapahtumia, kuten teemailtoja. Teemaillat osoittautuivat olevan mieluinen lisä kannattajille, etenkin lapsiperheille. Teemaillan luominen ei vaadi suuria resursseja, mutta hyödyt voivat olla merkittävät tapahtuman kiinnostavuuden kannalta ja näin ollen tuoda enemmän ihmisiä otteluluihin.
Teoriaosuudessa perehdyttiin tapahtumien merkittävyyteen ja siihen, mitkä asiat yleisesti luovat onnistuneen tapahtuman. Tämän lisäksi teoriaosuudessa käytiin läpi asiat, jotka tapahtuman osallistujan kannalta ovat tärkeitä, jotta osallistujat kokevat olonsa mukavaksi tapahtumassa. Työssä käytiin läpi myös sponsorointia, joka on urheilutapahtumissa aina massiivisesti läsnä. Työssä haastateltiin Suomesta (HIFK) ja Yhdysvalloista (New Jersey Devils) kannattajia, joilla oli kausikortti, ja tuloksia vertailtiin keskenään.
Työn tärkeimmät tulokset kertoivat, että niin Suomessa kuin myös Yhdysvalloissa ihmiset käyvät tapahtumissa samoista syistä, joita ovat itse ottelut ja niiden ympärillä tapahtuva kanssakäyminen saman henkisten ihmisten kanssa. Yhdysvalloissa kuitenkin panostetaan enemmän tapahtumaan ja ottelun ympärille luodaan aina oheistapahtumia, kuten teemailtoja. Teemaillat osoittautuivat olevan mieluinen lisä kannattajille, etenkin lapsiperheille. Teemaillan luominen ei vaadi suuria resursseja, mutta hyödyt voivat olla merkittävät tapahtuman kiinnostavuuden kannalta ja näin ollen tuoda enemmän ihmisiä otteluluihin.