Kun kissa vie kielen: Eläinsarjakuvaromaanin suunnittelua realismin ja fantasian keinoin
Kuparinen, Sini (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kuparinen, Sini
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104296415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104296415
Tiivistelmä
Tämä osittain toiminnallinen opinnäytetyö tutkii ja analysoi sarjakuvan visuaalisen tarinankerronnan valikoituja ominaisuuksia. Työn toiminnallinen osuus käsittelee oman sarjakuvaromaanin suunnittelua. Erityisen tarkastelun kohteina ovat realismin ja fantasiagenren eroavat piirteet sarjakuvassa. Tavoitteena on lisätä opinnäytetyön tekijän ymmärrystä ja osaamista uskottavan sarjakuvaromaanin suunnittelusta ja toteutuksesta.
Opinnäytetyö perehtyy sarjakuvanteon eri vaiheisiin soveltaen kerättyä tietoa toiminnallisessa osuudessa. Avainsanojen määrittelyn jälkeen opinnäytetyö siirtyy käsittelemään sarjakuvan suunnitteluun liittyviä ominaisuuksia, kuten sarjakuva-maailmaa ja hahmosuunnittelua. Realismi- ja fantasiakäsitteen eroja ja merkityksiä pohditaan toiminnallisen osuuden näkökulmasta muun muassa intertekstuaalisuuden avulla. Pohdinnassa on myös valikoidusti ruudun, värin, puhekuplan ja typografian asema sarjakuvan kerronnan keinoina. Kerättyä tietoa havainnollistetaan sarjakuvateosten esimerkeillä ja sovelletaan toiminnallisen osuuden kautta.
Tarkastelussa selviää, että sarjakuva on usein fantasian ja realismin hybridi. Myös toiminnallisessa osuudessa ilmenee tuttuja realistisia kuvauksia maailmasta, mutta lisäksi fantasian ominaisuuksia, kuten antropomorfisia eläimiä. Sarjakuvaa rakentaessa huomaa pian, että sen luomisvaihe on lukemattomien suunnitteluvalintojen summa. Opinnäytetyön aikana kirkastuivat myös graafisen suunnittelun ja sarjakuvanteon yhtäläisyydet. Sarjakuvanteko ja graafinen suunnittelu sisältävät molemmat ongelmien ratkaisemista. Halutun viestin välittämiseksi molemmissa hyödynnetään esimerkiksi värien, sommittelun ja typografian hienovaraista muotoilua. Lisäksi opinnäytetyössä nousee esiin varovaisuuden harjoittamisen tärkeys kulttuurillisten viittauksien visuaalisessa toteutuksessa.
Opinnäytetyö on suunnattu erityisesti realismin näkökulmasta eläinsarjakuvista kiinnostuneille henkilöille. Materiaali on sovellettavissa sarjakuvien lisäksi myös muille visuaalisille aloille, kuten graafiseen suunnitteluun, elokuvatuotantoon ja animaatioon.
Opinnäytetyö perehtyy sarjakuvanteon eri vaiheisiin soveltaen kerättyä tietoa toiminnallisessa osuudessa. Avainsanojen määrittelyn jälkeen opinnäytetyö siirtyy käsittelemään sarjakuvan suunnitteluun liittyviä ominaisuuksia, kuten sarjakuva-maailmaa ja hahmosuunnittelua. Realismi- ja fantasiakäsitteen eroja ja merkityksiä pohditaan toiminnallisen osuuden näkökulmasta muun muassa intertekstuaalisuuden avulla. Pohdinnassa on myös valikoidusti ruudun, värin, puhekuplan ja typografian asema sarjakuvan kerronnan keinoina. Kerättyä tietoa havainnollistetaan sarjakuvateosten esimerkeillä ja sovelletaan toiminnallisen osuuden kautta.
Tarkastelussa selviää, että sarjakuva on usein fantasian ja realismin hybridi. Myös toiminnallisessa osuudessa ilmenee tuttuja realistisia kuvauksia maailmasta, mutta lisäksi fantasian ominaisuuksia, kuten antropomorfisia eläimiä. Sarjakuvaa rakentaessa huomaa pian, että sen luomisvaihe on lukemattomien suunnitteluvalintojen summa. Opinnäytetyön aikana kirkastuivat myös graafisen suunnittelun ja sarjakuvanteon yhtäläisyydet. Sarjakuvanteko ja graafinen suunnittelu sisältävät molemmat ongelmien ratkaisemista. Halutun viestin välittämiseksi molemmissa hyödynnetään esimerkiksi värien, sommittelun ja typografian hienovaraista muotoilua. Lisäksi opinnäytetyössä nousee esiin varovaisuuden harjoittamisen tärkeys kulttuurillisten viittauksien visuaalisessa toteutuksessa.
Opinnäytetyö on suunnattu erityisesti realismin näkökulmasta eläinsarjakuvista kiinnostuneille henkilöille. Materiaali on sovellettavissa sarjakuvien lisäksi myös muille visuaalisille aloille, kuten graafiseen suunnitteluun, elokuvatuotantoon ja animaatioon.