Flippereiden takalasitaide vuosina 1990–2020
Haverinen, Joonas (2021)
Haverinen, Joonas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104306501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104306501
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tarkastella vuosina 1990–2020 julkaistujen flippereiden takalasitaidetta. Takalasit toimivat pelien mainoksina samaan tapaan kuin esimerkiksi elokuvajulisteet. Flipperi on yhdysvaltalainen peli, joka pohjautuu ranskalaiseen bagatelleen. Tarkoituksena on selvittää muun muassa esiintyykö valitun ajankohdan takalaseissa jokin tietty aihe muita enemmän ja kuinka paljon tuona aikana on ylipäänsä julkaistu flippereitä. Tarkoituksena on myös selvittää, onko uusien julkaistavien mallien määrä vaikuttanut koneiden takalasien tyyliin tai laatuun. Aluksi työssä käydään läpi tarkemmin mikä flipperi on ja esitellään sen historiaa. Tämän ohella esitellään flippereiden pelaamisen ja koneiden yleisyyttä Yhdysvalloissa ja Suomessa. Tämän jälkeen käsitellään takalasin merkitystä. Seuraavassa osiossa tutustutaan kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimuksen teoriaan, jota sovelletaan työn analyysivaiheessa. Koneiden tietoja taulukoidaan ja niiden pohjalta tehdään visualisointeja valittujen tarkasteltavien ominaisuuksien esiintymistaajuuden ymmärtämiseksi. Erittelyn perusteella käy ilmi, että pelien aiheet perustuvat etenkin nykyään lähes aina johonkin olemassa olevaan tuotemerkkiin. Pelihallien suosion romahtaminen pelikonsoleiden kehittyessä ja yleistyessä johti flipperivalmistajien lopettamiseen yksi toisensa jälkeen, kunnes jäljellä oli enää vain yksi. Vuoden 2008 finanssikriisi antoi uuden kolauksen flipperin tulevaisuudelle pienentäen ainutta olemassa olevaa valmistajaa entisestään. Uuden sijoittajan myötä suunta muuttui ja tilanne parani. Nykyään takalasitaiteeseen panostetaan enemmän, eikä tyylissä tyydytä enää pelkkiin valmiiksi saatuihin valokuviin. Pelaamisen suosion kasvettua 2010-luvulla myös uusia valmistajia on syntynyt ja flippereiden tulevaisuus näyttää jälleen valoisammalta. Työn tarkoituksena on tarkastella omaa harrastusta ammatillisesta näkökulmasta ja se voisi toimia myös johdatuksena muille asiasta kiinnostuneille. Flippereistä ei ole juurikaan suomeksi tehtyjä tutkielmia, kuten nykyään suositummista videopeleistä. Työn onkin myös tarkoitus täyttää tuota tyhjiötä.