Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kirjaamiskäytänteiden yhtenäistäminen ICF-viitekehyksessä : Tutkimuksellinen kehittämistyö

Tamminen, Piia (2021)

 
Avaa tiedosto
Tamminen_Piia.pdf (2.599Mt)
Lataukset: 


Tamminen, Piia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105026580
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyönä toteutettavan tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kuvata apuvälinepalveluita tuottavan yrityksen kirjaamiskäytänteiden yhtenäinen suunta asiakaskäyntien kirjaamisessa kansallisten otsikoiden alle. Tavoitteena oli kehittää apuvälinepalveluita tuottavan yrityksen kirjaamiskäytänteitä teoriatiedon pohjalta sekä yrityksen asiantuntijoiden haastattelun kautta. Lisäksi tavoitteena oli selvittää yrityksen asiantuntijoiden käytänteitä potilaslähtöiseen haastatteluun, jota voidaan hyödyntää tarkasteltaessa asiakkaan toimintakykyä ICF-viitekehyksen avulla. Tämä tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksen menetelmiä mukaillen. Opinnäytetyön aineisto kerättiin kahdella ryhmähaastattelulla, joihin osallistui neljä yhteistyöyrityksen asiantuntijaa. Haastateltavat pysyivät samoina molemmilla haastattelukerroilla. Ensimmäisessä ryhmähaastattelussa teemoina olivat asiakaslähtöinen haastattelu sekä asiakaskäyntien kirjaamisen sisältö kansallisten otsikoiden alle ICF-viitekehyksessä. Ensimmäisen ryhmähaastattelun pohjalta muodostui aineisto, joka analysoitiin laadullisia menetelmiä hyödyntäen. Aineiston analyysin tulosten pohjalta kirjaamiskäytänteitä lähdettiin mallintamaan. Toisella haastattelukerralla, toimintatutkimuksen prosessia mukaillen, haastateltavat arvioivat ensimmäisen haastattelun pohjalta syntynyttä kirjaamisen mallia. Toisen haastattelun pohjalta kirjaamisen mallia muokattiin. Kehittämistyön prosessin tuloksena syntyi kuvaus kansallisten otsikoiden alle asiakaskäynneistä kirjattavasta sisällöstä sekä kuvaus yrityksen asiantuntijoiden käytänteistä asiakaslähtöiseen haastatteluun. Kirjaamisen sisältöä on tarkasteltu yksilöllisten apuvälineiden mitanotto- ja apuvälinearviokäynnin yhteydessä sekä sovitus- ja luovutuskäynnin yhteydessä. Tuloksia voidaan hyödyntää apuvälinepalveluita tuottavan yhteistyöyrityksen kirjaamiskäytänteiden kehittämisessä valtakunnallisesti, jotta asiakaskäyntien kirjaaminen tehdään yhtenäisiä periaatteita noudattaen kansallisten otsikoiden alle.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste