Vastuullinen markkinointi monimuotoisuuden näkökulmasta : CASE: Taukodesign Oy
Parviainen, Lotta (2021)
Parviainen, Lotta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036749
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee vastuullista markkinointiviestintää monimuotoisuuden näkökulmasta. Tarkoituksena on selvittää, miten vaatebrändi voi viestiä markkinoinnissaan nykyistä monimuotoisemmin ja monimuotoisuutta edistäen sekä miksi monimuotoisuuteen ylipäätänsä kannattaa panostaa. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Taukodesign Oy – brändinimeltään TAUKO.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä toimii dokumenttianalyysi ja lähdeaineisto koostuu kirjallisuudesta, artikkeleista ja blogiteksteistä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu monimuotoisuudesta ilmiönä ja sen huomioimisesta vastuullisessa markkinointiviestinnässä.
Opinnäytetyön tuloksena selvisi, että markkinointiviestinnän representaatioilla on merkitystä ja niissä pitäisi panostaa monimuotoisuuteen ja normikriittisyyteen. Markkinoinnissa tulisi myös suosia empaattisempaa ja ihmisläheisempää lähestymistapaa. Aidon monimuotoisuuden edistämiseksi tarvitaan monimuotoisuuden rinnalle myös aina inkluusiota ja oikeudenmukaisuutta. Monimuotoisuuden edistäminen on sekä eettinen velvollisuus että etu, niin yrityksille kuin kaikille ihmisillekin.
Tutkimustulosten pohjalta kehitysehdotuksiksi nousivat markkinoinnin representaatioiden ja työtiimin moninaistaminen, työyhteisön sekä asiakaskunnan suurempi osallistaminen sekä vuorovaikutuksen lisääminen heidän kanssaan. Osallistaminen ja vuorovaikutuksen lisääminen voi tapahtua esimerkiksi TAUKO-yhteisön, erilaisten tapahtumien sekä yhteistöiden kautta.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä toimii dokumenttianalyysi ja lähdeaineisto koostuu kirjallisuudesta, artikkeleista ja blogiteksteistä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu monimuotoisuudesta ilmiönä ja sen huomioimisesta vastuullisessa markkinointiviestinnässä.
Opinnäytetyön tuloksena selvisi, että markkinointiviestinnän representaatioilla on merkitystä ja niissä pitäisi panostaa monimuotoisuuteen ja normikriittisyyteen. Markkinoinnissa tulisi myös suosia empaattisempaa ja ihmisläheisempää lähestymistapaa. Aidon monimuotoisuuden edistämiseksi tarvitaan monimuotoisuuden rinnalle myös aina inkluusiota ja oikeudenmukaisuutta. Monimuotoisuuden edistäminen on sekä eettinen velvollisuus että etu, niin yrityksille kuin kaikille ihmisillekin.
Tutkimustulosten pohjalta kehitysehdotuksiksi nousivat markkinoinnin representaatioiden ja työtiimin moninaistaminen, työyhteisön sekä asiakaskunnan suurempi osallistaminen sekä vuorovaikutuksen lisääminen heidän kanssaan. Osallistaminen ja vuorovaikutuksen lisääminen voi tapahtua esimerkiksi TAUKO-yhteisön, erilaisten tapahtumien sekä yhteistöiden kautta.