Vahinkotarkastuksen ohjeistuksen yhtenäistäminen
Hakala, Irja (2021)
Hakala, Irja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036753
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda K Caara Oy:lle konsernissa käytettävä vahinkotarkastuksen ohjeistus. Ohjeistukseen tuli kerätä tärkeimmät ja keskeisimmät osat vahinkotarkastuksen teosta siten, että sitä voidaan käyttää esimerkiksi uusien vahinkotarkastajien perehdyttämiseen. Lisäksi sen avulla voi jokainen toimipiste yhtenäistää vahinkotarkastuksen prosessia samanlaiseksi muiden toimipisteiden kanssa.
Ohjeistukseen kerättiin tiedot vierailemalla eri K-Caaran toimipisteissä haastattelemassa vahinkotarkastajia ja seuraamassa vahinkotarkastuksia. Vierailuille oli tehty valmiiksi kysymyksiä, joiden avulla haastattelut toteutettiin.
Käyntien edetessä huomattiin, että K-Caaran toimipisteissä on hyvin erilaiset käytännöt niin vahinkotarkastuksen kuin työnjaon suhteen. Toisissa toimipisteissä vahinkotarkastuksia ei ole edes mahdollista tehdä omalla pisteellään ja toisissa taas ei haluta. Osassa toimipisteistä on vahinkotarkastajat ja työnjohtajat erikseen, toisissa kaikki tekevät kaikkea. Vaikka prosessi toimii monin osin hyvin, ohjeistuksen avulla jokainen toimipiste voi ottaa mahdollisia hyviä vinkkejä omaan toimintaansa ja kehittää sitä eteenpäin.
Ohjeistuksessa on kuusi osiota, joista jokainen liittyy jollain osin vahinkotarkastuksen etenemiseen. Aluksi kerrotaan, miksi ohjeistus on tehty ja miten. Sen jälkeen kuvataan jokainen vahinkotarkastuksen vaihe. Lopuksi esitetään asioita, joita voi kertoa asiakkaalle, joka epäröi, miksi hänen kannattaisi valita merkkikorjaamo yleiskorjaamon sijaan.
Ohjeistukseen kerättiin tiedot vierailemalla eri K-Caaran toimipisteissä haastattelemassa vahinkotarkastajia ja seuraamassa vahinkotarkastuksia. Vierailuille oli tehty valmiiksi kysymyksiä, joiden avulla haastattelut toteutettiin.
Käyntien edetessä huomattiin, että K-Caaran toimipisteissä on hyvin erilaiset käytännöt niin vahinkotarkastuksen kuin työnjaon suhteen. Toisissa toimipisteissä vahinkotarkastuksia ei ole edes mahdollista tehdä omalla pisteellään ja toisissa taas ei haluta. Osassa toimipisteistä on vahinkotarkastajat ja työnjohtajat erikseen, toisissa kaikki tekevät kaikkea. Vaikka prosessi toimii monin osin hyvin, ohjeistuksen avulla jokainen toimipiste voi ottaa mahdollisia hyviä vinkkejä omaan toimintaansa ja kehittää sitä eteenpäin.
Ohjeistuksessa on kuusi osiota, joista jokainen liittyy jollain osin vahinkotarkastuksen etenemiseen. Aluksi kerrotaan, miksi ohjeistus on tehty ja miten. Sen jälkeen kuvataan jokainen vahinkotarkastuksen vaihe. Lopuksi esitetään asioita, joita voi kertoa asiakkaalle, joka epäröi, miksi hänen kannattaisi valita merkkikorjaamo yleiskorjaamon sijaan.