Miehittämättömien ilma-alusten käyttö Kuopion kaupungin täydennyskartoituksissa
Dromberg, Simo (2021)
Dromberg, Simo
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036693
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena oli selvittää, voisiko Kuopion kaupunki käyttää miehittämätöntä ilma-alusta kantakartan täydennyskartoituksien suorittamiseen perinteisten maastomittausten sijasta. Työn tarkoituksena oli verrata miehittämättömällä ilma-aluksella mitattua aineistoa perinteisillä mittauksilla mitattuun aineistoon ja tutkia sen mittaustarkkuuksia sekä täydellisyyttä. Lisäksi työssä pohdittiin ilmakuvausprosessin kannattavuutta ajankäytölliset asiat huomioiden.
Tutkimuskohteina työssä oli kaksi puistoaluetta Kuopion kaupungissa, Pohjolanpuisto sekä Hautalahdenpuisto, jotka molemmat kartoitettiin käyttäen takymetri- ja satelliittimittauksia sekä digitoimalla ilmakuvauksesta saadusta pistepilvestä. Mittauksista saatua dataa vertailtiin 3D-Win-ohjelmalla ja saatujen tulosten tutkimiseen sovellettiin JHS 185-suositusta. Vertailtavia kohteita työssä olivat huomattavat lehti- sekä havupuut, valaisinpylväät sekä alueilla sijaitsevat kulkuväylät.
Tutkimuksen perusteella miehittämätön ilma-alus ei ole järkevin keino suorittaa kartoitusmittauksia ainakaan sen kaltaisissa kohteissa, joita tutkimuksessa esiintyi. Mittaustarkkuuksissa päästiin riittävän tarkkoihin tuloksiin, mutta ongelmia esiintyi aineiston täydellisyydessä, eli digitoituja kohteita oli joko liikaa tai liian vähän. Koska ilma-aluksilla suoritetut kartoitukset osoittautuivat kuitenkin huomattavasti nopeammaksi tavaksi tehdä kartoituksia, olisikin mahdollista hyödyntää sitä helpommissa kohteissa. Myös molempien kartoituskeinojen käyttäminen esimerkiksi Pohjolanpuiston kaltaisissa kohteissa osoittautui sellaiseksi ratkaisuksi, jota voisi olla järkevää kokeilla tulevaisuudessakin.
Tutkimuskohteina työssä oli kaksi puistoaluetta Kuopion kaupungissa, Pohjolanpuisto sekä Hautalahdenpuisto, jotka molemmat kartoitettiin käyttäen takymetri- ja satelliittimittauksia sekä digitoimalla ilmakuvauksesta saadusta pistepilvestä. Mittauksista saatua dataa vertailtiin 3D-Win-ohjelmalla ja saatujen tulosten tutkimiseen sovellettiin JHS 185-suositusta. Vertailtavia kohteita työssä olivat huomattavat lehti- sekä havupuut, valaisinpylväät sekä alueilla sijaitsevat kulkuväylät.
Tutkimuksen perusteella miehittämätön ilma-alus ei ole järkevin keino suorittaa kartoitusmittauksia ainakaan sen kaltaisissa kohteissa, joita tutkimuksessa esiintyi. Mittaustarkkuuksissa päästiin riittävän tarkkoihin tuloksiin, mutta ongelmia esiintyi aineiston täydellisyydessä, eli digitoituja kohteita oli joko liikaa tai liian vähän. Koska ilma-aluksilla suoritetut kartoitukset osoittautuivat kuitenkin huomattavasti nopeammaksi tavaksi tehdä kartoituksia, olisikin mahdollista hyödyntää sitä helpommissa kohteissa. Myös molempien kartoituskeinojen käyttäminen esimerkiksi Pohjolanpuiston kaltaisissa kohteissa osoittautui sellaiseksi ratkaisuksi, jota voisi olla järkevää kokeilla tulevaisuudessakin.