Lasten tunnetaitokirjan suunnittelu : Kuvakirja Milli, Mölli ja surunmaalaaja
Sandberg, Kaisu (2021)
Sandberg, Kaisu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046788
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mistä elementeistä rakentuu onnistunut tunnetaitokirja sekä syventää omaa osaamista tunnetaitokirjan suunnitteluprosessista ja oppia ymmärtämään, mikä merkitys tunnetaitokirjoilla on tunnetaitokasvatuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena on rakentaa vahva lähtökohta graafikolle/kuvittajalle, joka on kiinnostunut tunnetaitokirjojen kuvittamisesta ja suunnittelusta.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoria koostuu kirjallisuuskatsauksesta aihealueen kirjallisuuteen sekä kuvittajahaastattelusta. Teoriaosuudessa tutustutaan myös muutamiin tunnetaitokirjoihin. Teoriaosuus avaa opinnäytetyön keskeisimmät käsitteet tunnetaitokasvatuksesta, kuvien ja satujen merkityksestä siihen sekä lasten kuvakirjan suunnitteluprojektin vaiheet.
Työn toiminnallinen osuus nivoutuu vuonna 2020 ilmestyneen tunnetaitokirjan ”Milli, Mölli ja surunmaalaaja” ympärille. Teoriaosuudesta ammennetun tiedon pohjalta reflektoidaan, miltä osin teos on onnistunut sekä mitä asioita voisi vielä kehittää tai tehdä toisin.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoria koostuu kirjallisuuskatsauksesta aihealueen kirjallisuuteen sekä kuvittajahaastattelusta. Teoriaosuudessa tutustutaan myös muutamiin tunnetaitokirjoihin. Teoriaosuus avaa opinnäytetyön keskeisimmät käsitteet tunnetaitokasvatuksesta, kuvien ja satujen merkityksestä siihen sekä lasten kuvakirjan suunnitteluprojektin vaiheet.
Työn toiminnallinen osuus nivoutuu vuonna 2020 ilmestyneen tunnetaitokirjan ”Milli, Mölli ja surunmaalaaja” ympärille. Teoriaosuudesta ammennetun tiedon pohjalta reflektoidaan, miltä osin teos on onnistunut sekä mitä asioita voisi vielä kehittää tai tehdä toisin.