Positiivinen pedagogiikka tanssikasvatuksessa
Leinonen, Lotta (2021)
Leinonen, Lotta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057106
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin, mitä positiivinen pedagogiikka tarkoittaa ja miten tanssikasvatuksessa
pystyttäisiin hyödyntämään positiivisen pedagogiikan metodeja. Työssäni käsittelen lisäksi kasvatukseen sisältyviä käsitteistöjä sekä vallankäytön ja auktoriteetin erilaisia muotoja. Työn päätarkoituksena oli löytää uusia toimivia opetusmenetelmiä positiivista pedagogiikkaa hyödyntäen, niin että tanssinopetuksesta saataisiin enemmän vahvuusperusteista ja ratkaisukeskeistä opettamista.
Positiivista pedagogiikkaa hyödynnetään varhaiskasvatuksen puolella sekä koulumaailmassa, ja aiheesta on saatavilla paljon tietoa. Tanssikasvatuksen näkökulmasta tarkasteltuna positiivisen pedagogiikan olemassaolo tiedostetaan, mutta siihen ei ole kehitelty vielä konkreettisia menetelmiä
opetuksen tueksi. Opinnäytetyöhön kerättiin erilaisia esimerkki harjoituksia, ja valitut harjoitteet muokattiin niin, että ne soveltuvat ja toimivat tanssikasvatuksen puolella. Harjoitteita ei ole tehty
minkään tietyn tanssilajin pohjalta, vaan ne sopivat kaikille tunneille ja eri-ikäisille oppilaille.
Positiivinen pedagogiikka toimii tanssikasvatuksen tukena ja sen avulla pystyy löytämään uusia ideoita tuntirakenteisiin, pedagogisiin menetelmiin, opetuksen eriyttämiseen sekä vahvuusperustaiseen ja ratkaisukeskeiseen opettamiseen. Positiivinen pedagogiikka vahvistaa kommunikaatiota ja lisää ryhmähenkeä sekä sen avulla pystytään luomaan turvallinen oppimisympäristö.
pystyttäisiin hyödyntämään positiivisen pedagogiikan metodeja. Työssäni käsittelen lisäksi kasvatukseen sisältyviä käsitteistöjä sekä vallankäytön ja auktoriteetin erilaisia muotoja. Työn päätarkoituksena oli löytää uusia toimivia opetusmenetelmiä positiivista pedagogiikkaa hyödyntäen, niin että tanssinopetuksesta saataisiin enemmän vahvuusperusteista ja ratkaisukeskeistä opettamista.
Positiivista pedagogiikkaa hyödynnetään varhaiskasvatuksen puolella sekä koulumaailmassa, ja aiheesta on saatavilla paljon tietoa. Tanssikasvatuksen näkökulmasta tarkasteltuna positiivisen pedagogiikan olemassaolo tiedostetaan, mutta siihen ei ole kehitelty vielä konkreettisia menetelmiä
opetuksen tueksi. Opinnäytetyöhön kerättiin erilaisia esimerkki harjoituksia, ja valitut harjoitteet muokattiin niin, että ne soveltuvat ja toimivat tanssikasvatuksen puolella. Harjoitteita ei ole tehty
minkään tietyn tanssilajin pohjalta, vaan ne sopivat kaikille tunneille ja eri-ikäisille oppilaille.
Positiivinen pedagogiikka toimii tanssikasvatuksen tukena ja sen avulla pystyy löytämään uusia ideoita tuntirakenteisiin, pedagogisiin menetelmiin, opetuksen eriyttämiseen sekä vahvuusperustaiseen ja ratkaisukeskeiseen opettamiseen. Positiivinen pedagogiikka vahvistaa kommunikaatiota ja lisää ryhmähenkeä sekä sen avulla pystytään luomaan turvallinen oppimisympäristö.