Sokkiaaltohoito osaksi fysioterapiaa : Sokkiaaltohoidon itseopiskelumateriaali fysioterapeuttiopiskelijoille
Pesola, Essi; Petäjäsuvanto, Roosa (2021)
Pesola, Essi
Petäjäsuvanto, Roosa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057103
Tiivistelmä
Sokkiaaltohoito on fysikaalinen hoitomenetelmä, jota käytetään osana fysioterapiaa. Fysioterapiassa sokkiaaltohoitoa käytetään yleisemmin tuki- ja liikuntaelinsairauksien hoidossa. Sokkiaaltohoitoa voidaan toteuttaa shockwave-laitteella, joka tuottaa radiaalisia paineaaltoja. Nämä aallot ovat tavallisia ääniaaltoja, jotka siirretään kudokseen. Vaikka sokkiaaltohoidon vaikuttavuutta on tutkittu paljon ja siitä on saatu positiivisia tuloksia, sen tarkka vaikutusmekanismi on vielä tuntematon.
Oulun ammattikorkeakoulu toimi toimeksiantajanamme, koska heillä oli tarve sokkiaaltohoidon itseopiskelumateriaalille. Sokkiaaltohoidon oppiminen kuuluu osaksi Oamkin fysioterapian tutkinto-ohjelman opetussuunnitelmaa. Tavoitteenamme oli tehdä toiminnallisena opinnäytetyönä tuoreimpaan tutkittuun tietoon perustuva itseopiskelumateriaali sokkiaaltohoidosta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli, että Oamkin fysioterapeuttiopiskelijat osaavat käyttää shockwave-laitetta turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti.
Määritimme toimeksiantajamme kanssa laatutavoitteet, jotka ohjasivat meitä tuotoksen teossa. Tuotoksena kehitimme kognitiivista oppimiskäsitystä soveltaen Moodle-alustan, johon kuului interaktiivinen kirja, havainnollistavat videot ja erilaiset tehtävät. Itseopiskelumateriaalissa yhdistyi teoria ja käytännön harjoitukset. Itseopiskelumateriaalin toteutimme englannin kielellä, koska opintojakson opetuskielenä oli englanti.
Kehittämisehdotuksena esitämme tarpeen tutkia radiaalisen sokkiaaltohoidon vaikutusta kuntoutujan osallistumiseen ja suoritukseen, sillä tästä on saatavilla niukasti tietoa. Myös muiden opintojaksoon kuuluvien fysikaalisten hoitojen itseopiskelumateriaalien tekeminen on mielestämme tarpeellista. Shock wave therapy is a physical treatment method used as part of physiotherapy. In physiotherapy, shock wave therapy is more commonly used to treat musculoskeletal disorders. Shock wave therapy can be performed with a shock wave device that produces radial pressure waves. Although the efficacy of shock wave therapy has been extensively studied and positive results have been obtained, its exact mechanism of action is still unknown.
Our aim was to make a self-study material about shock wave therapy for Oulu University of Applied Sciences, that acted as our commissioner. The purpose of the thesis was that the physiotherapy students of the Oulu University of Applied Sciences learn to perform shock wave therapy safely and appropriately.
We set quality goals for our self-study material that guided us through the project. As a result, we developed a Moodle platform using the latest researched knowledge and pedagogy that included an interactive book, videos and various assignments. The self-study material combined theory and practice.
As a development proposal, we suggest the need to study the effect of radial shock wave therapy on client’s participation and performance. The second development proposal is to make self-study materials for other physical treatments.
Oulun ammattikorkeakoulu toimi toimeksiantajanamme, koska heillä oli tarve sokkiaaltohoidon itseopiskelumateriaalille. Sokkiaaltohoidon oppiminen kuuluu osaksi Oamkin fysioterapian tutkinto-ohjelman opetussuunnitelmaa. Tavoitteenamme oli tehdä toiminnallisena opinnäytetyönä tuoreimpaan tutkittuun tietoon perustuva itseopiskelumateriaali sokkiaaltohoidosta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli, että Oamkin fysioterapeuttiopiskelijat osaavat käyttää shockwave-laitetta turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti.
Määritimme toimeksiantajamme kanssa laatutavoitteet, jotka ohjasivat meitä tuotoksen teossa. Tuotoksena kehitimme kognitiivista oppimiskäsitystä soveltaen Moodle-alustan, johon kuului interaktiivinen kirja, havainnollistavat videot ja erilaiset tehtävät. Itseopiskelumateriaalissa yhdistyi teoria ja käytännön harjoitukset. Itseopiskelumateriaalin toteutimme englannin kielellä, koska opintojakson opetuskielenä oli englanti.
Kehittämisehdotuksena esitämme tarpeen tutkia radiaalisen sokkiaaltohoidon vaikutusta kuntoutujan osallistumiseen ja suoritukseen, sillä tästä on saatavilla niukasti tietoa. Myös muiden opintojaksoon kuuluvien fysikaalisten hoitojen itseopiskelumateriaalien tekeminen on mielestämme tarpeellista.
Our aim was to make a self-study material about shock wave therapy for Oulu University of Applied Sciences, that acted as our commissioner. The purpose of the thesis was that the physiotherapy students of the Oulu University of Applied Sciences learn to perform shock wave therapy safely and appropriately.
We set quality goals for our self-study material that guided us through the project. As a result, we developed a Moodle platform using the latest researched knowledge and pedagogy that included an interactive book, videos and various assignments. The self-study material combined theory and practice.
As a development proposal, we suggest the need to study the effect of radial shock wave therapy on client’s participation and performance. The second development proposal is to make self-study materials for other physical treatments.