Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Raskaan kaluston sähköisesti ohjatut jarrujärjestelmät ja jarrutarkastus

Kuusisto, Santeri (2021)

 
Avaa tiedosto
Raskaan kaluston sähköisesti ohjatut jarrujärjestelmät ja jarrutarkastus (1.097Mt)
Lataukset: 


Kuusisto, Santeri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057220
Tiivistelmä
Työssä tutkittiin EBS-järjestelmillä varustettujen raskaan kaluston jarrutarkastusprosessia katsastuksessa. Työssä selvitettiin EBS-järjestelmien diagnostiikkatietojen laajuutta
ja saatavuutta sekä niiden mahdollista hyödyntämistä jarrutarkastusprosessissa. Tilaajana on toiminut Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Työssä perehdyttiin EBS-järjestelmien sähköpneumaattiseen jarrujärjestelmään ja jarrujärjestelmän ominaisuuksiin kuten hidastuvuuden ohjaus, jarrujen kulumisen ohjaus, automaattinen painosta riippuvainen jarruvoiman säätö, hätäjarrutusavustin ja perävaunun
ohjausjärjestelmä. Lisäksi selvitettiin ajonvakautusjärjestelmän ominaisuuksista hitausmomentin hallinta, automaattinen luistonesto ja elektroninen ajonvakautusjärjestelmä.
Määräaikaiskatsastuksen jarrutarkastuksesta perehdyttiin määräykseen perus- ja laajan
tarkastuksen sisällöstä ja vertailujarrutusvoimien mittauksen ohjeistuksesta.
Työssä selvitettiin yleisimmät EBS-järjestelmien valmistajat, tutkimuksessa käytetyt laitteet ja järjestelmät. Seuraavaksi esiteltiin diagnostiikkalaitteiden avulla saatuja tietoja
EBS-järjestelmistä. Valmistajien omilla laitteilla perävaunujen järjestelmistä löytyi ajon aikana tallennettuja tietoja kuten matkojen pituudet eri kuormituksilla, jarrutusajat ja -tapahtumat eri ohjauspaineilla, aika eri järjestelmäpaineilla ja ajonopeuksilla, kokonaismatka
eri sivuttaiskiihtyvyyden arvoilla sekä jarrutustapahtumien määrä eri mäen kaltevuuksilla
ja hidastuvuusarvoilla. Testiajon avulla saatiin reaaliaikaisina mittaustuloksina ohjepaineen CAN ja anturiarvo, akselikohtaiset jarrupaineet, joustomatkat ja paljepaineet, tasoanturien signaalit, säiliöpaine, ajonopeus, jarrutussuhde, nostoakselien status ja peruutustutkan etäisyysarvo. Yleismallin testilaitteella kuorma-autosta löytyi vain reaaliaikaisina mittaustietoina asetettu akseliväli, paineensäätöventtiilin tila, kulkusuuntatunnistimen tieto, moduuleiden ohjaamat pyörät, käynnistyskytkimen jännite, jarrupolkimen
asento, jarrutuspaineet pyöräkohtaisesti, perävaunun järjestelmäpaine, nopeusanturien
ja takana olevan ohjaavan akselin tietoja.
Työn laajuus jäi tavoitetta pienemmäksi. Koronapandemia vaikutti tutkimukseen tarvittavan kaluston ja yhteistyökumppaneiden hankintaan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste