Tradenomiopintojen laatu opiskelijoiden näkökulmasta : Case Tradenomiliitto TRAL ry
Jyläskoski, Suvi (2012)
Jyläskoski, Suvi
Vaasan ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112115837
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112115837
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on jaettu kolmeen osaan: johdantoon, teoriaosaan ja empiiriseen osaan. Teoriaosassa käsitellään tutkimuksen teoreettista viitekehystä, eli tutkimukseen liittyviä teorioita. Osassa on palvelun laadun, asiakkaiden odotusten ja tyytyväisyyden, koetun arvon ja suhdemarkkinoinnin teoriaa. Teoriaosuuden tarkoituksena on luoda kokonaiskuva käsitellyistä teorioista sekä niiden keskinäisistä suhteista. Empiirisessä osassa käsitellään markkinointitutkimuksen, erityisesti kvantitatiivisen tutkimusotteen, teoreettinen viitekehys, käydään läpi kyselylomake, analysoidaan tutkimuksesta saadut tulokset sekä arvioidaan tutkimuksen luotettavuutta. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Tradenomiopiskelijaliitto TRAL ry, joka toimii Suomessa tradenomien etujärjestönä. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia tradenomiopintojen laatua opiskelijoiden näkökulmasta, eli selvittää mihin opintojen osa-alueisiin opiskelijat ovat tyytyväisiä ja mitä osa-alueita tulisi kehittää lisää. Tutkimus toteutettiin syyskuussa 2011 Internetissä sähköisellä kyselylomakkeella, jonka linkki lähetettiin liiton jäsenille. Tutkimuksessa tradenomiopinnot on jaettu neljään osa-alueeseen: koulutukseen, opintoihin ja ohjaukseen, työharjoitteluun ja opinnäytetyöhön. Kyselyyn vastasi hieman alle 300 tradenomiopiskelijaa eri puolilta Suomea. Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella voidaan todeta tradenomien tuntevan hyvin koulutuksensa sisällön, sekä sen tutkinnon tuomat mahdollisuudet työelämässä. He ovat myös tyytyväisiä työharjoittelupaikkoihinsa, opinnäytetöihinsä, oppilaitoksien ilmapiirin, opetuksessa käytettäviin materiaaleihin sekä opettajien oman alan osaamiseen. He haluaisivat kuitenkin lisää verkostoitumismahdolli-suuksia sekä enemmän henkilökohtaista palautetta ja tukea urasuunnitteluunsa.