Avoin sointi : Vapaiden kielten hyödyntäminen sähkökitaran soitossa
Lepistö, Viktor (2021)
Lepistö, Viktor
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057229
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin sähkökitaran vapaiden kielten sointia ja soveltamista kitaransoittoon. Vapaiden kielten soinnilla on erityinen rooli kitaransoitossa. Vapaita kieliä käyttämällä voidaan löytää kitarasta sointeja, joita voi olla hankala tuottaa perinteisin sointuottein. Käsitteillä kitaran vapaa kieli ja avoin kieli tarkoitan kuvaamaan työssäni samaa asiaa.
Vapaita kieliä käytetään monissa eri musiikkityyleissä, joissa kitara on keskeinen instrumentti. Rajauksen vuoksi olen kuitenkin jättänyt työstäni pois akustisella kitaralla soitettavat musiikkityylit ja pääpaino on sähkökitarassa.
Tutkimuskysymyksissäni pohdin, miten kitaran avoimia kieliä voidaan soveltaa asteikoihin ja sointuotteisiin. Yhtenä tavoitteena oli säveltää kolme kappaletta, joissa käytän avointen kielten sointia.
Työni perustana ovat sähkökitaran rakennetta, fysiikkaa ja sointia käsittelevät teokset. Soitannollisen tiedon perustana ovat erilaiset kitaransoiton oppaat ja opetusvideot. Työssäni kerätty aineisto koostuu eri tyylejä edustavien kitaristien sävellysten transkriptioista. Analyysia varten olen kuunnellut ja havainnoinut eri kitaristien sävellyksiä ja avointen kielten käyttöä. Esittelen työssäni myös kolme säveltämääni musiikkikappaletta, joissa on käytetty sähkökitaran avoimia kieliä.
Kitaran avoimilla kielillä soitettavat sävelet soivat eri tavalla kuin otelaudalta painetut sävelet. Avoin kieli soi koko pituudeltaan kitaran satulan ja tallan välillä. Otelaudalta sormella painettuna kielen efektiivinen pituus lyhenee ja se myös vaikuttaa sen sointiin. Avointen kielten sointi on sovellettavissa asteikoihin ja sointuihin monin eri tavoin. Se onkin käyttökelpoinen työkalu uusia sointeja ja sävyjä etsivälle kitaristille. Avointen kielten sointi voi toimia myös inspiraationa säveltämisessä. Avointen kielten soinnilla on paljon mahdollisuuksia ja annettavaa kitaransoitolle. Aihealueesta löytyykin vielä paljon tutkittavaa ja soittotekniikka on myös sovellettavissa eri musiikkityyleihin yli genrerajojen.
Vapaita kieliä käytetään monissa eri musiikkityyleissä, joissa kitara on keskeinen instrumentti. Rajauksen vuoksi olen kuitenkin jättänyt työstäni pois akustisella kitaralla soitettavat musiikkityylit ja pääpaino on sähkökitarassa.
Tutkimuskysymyksissäni pohdin, miten kitaran avoimia kieliä voidaan soveltaa asteikoihin ja sointuotteisiin. Yhtenä tavoitteena oli säveltää kolme kappaletta, joissa käytän avointen kielten sointia.
Työni perustana ovat sähkökitaran rakennetta, fysiikkaa ja sointia käsittelevät teokset. Soitannollisen tiedon perustana ovat erilaiset kitaransoiton oppaat ja opetusvideot. Työssäni kerätty aineisto koostuu eri tyylejä edustavien kitaristien sävellysten transkriptioista. Analyysia varten olen kuunnellut ja havainnoinut eri kitaristien sävellyksiä ja avointen kielten käyttöä. Esittelen työssäni myös kolme säveltämääni musiikkikappaletta, joissa on käytetty sähkökitaran avoimia kieliä.
Kitaran avoimilla kielillä soitettavat sävelet soivat eri tavalla kuin otelaudalta painetut sävelet. Avoin kieli soi koko pituudeltaan kitaran satulan ja tallan välillä. Otelaudalta sormella painettuna kielen efektiivinen pituus lyhenee ja se myös vaikuttaa sen sointiin. Avointen kielten sointi on sovellettavissa asteikoihin ja sointuihin monin eri tavoin. Se onkin käyttökelpoinen työkalu uusia sointeja ja sävyjä etsivälle kitaristille. Avointen kielten sointi voi toimia myös inspiraationa säveltämisessä. Avointen kielten soinnilla on paljon mahdollisuuksia ja annettavaa kitaransoitolle. Aihealueesta löytyykin vielä paljon tutkittavaa ja soittotekniikka on myös sovellettavissa eri musiikkityyleihin yli genrerajojen.