Valkoisen kohinan käyttö työmaa-ajoneuvojen peruutushälyttimissä – häiritsevyys ja turvallisuus
Kastinen, Mikko (2021)
Kastinen, Mikko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057300
Tiivistelmä
Insinöörityön tilaajana toimi Raide-Jokeri-pikaraitiotiehanke ja työ laadittiin Sitowise Oy:n toimeksiannosta.
Rakenteilla oleva Raide-Jokeri-pikaraitiotielinja tulee liikennöimään Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välillä. Suurin osa Raide-Jokerin työmaasta sijoittuu jo valmiin kaupunkirakenteen sisälle. Raide-Jokerin työmaan välittömään läheisyyteen sijoittuvan arkiliikenteen toimivuuden takaamiseksi tietyt työvaiheet on suoritettava yöaikaan, ja tästä syntynyt melu on koettu haitalliseksi.
Opinnäytetyössä selvitettiin kahden erilaisen peruutushälytysäänen yöaikaista häiritsevyyttä sekä työmaaturvallisuutta. Yöaikaista häiritsevyyttä tarkasteltiin laskemalla peruutushälytysäänien tuottamat äänitasot sisätiloihin. Laskenta suoritettiin kolmelle erilaiselle ulkovaipparakenteelle. Laskennassa käytetyt lähtöarvot perustuivat peruutushälyttimien äänitasomittauksiin sekä Sitowise Oy:n akustiikkaosaston laatimiin ulkovaipparakenteiden ääneneristävyyslaskentoihin. Työmaaturvallisuutta selvitettiin teettämällä kyselytutkimus Raide-Jokerin työmaalla työskenteleville henkilöille sekä vertailemalla peruutushälytysäänien akustisia ominaisuuksia ja selvittämällä niiden vaikutuksia psykoakustisesta näkökulmasta.
Sisätilojen äänitasoissa havaittiin eroa hälytysäänien välillä. Kapeakaistaisuuden takia piippausperuutusääni havaittiin häiritsevämmäksi sisätilojen äänitasovertailussa, kuin laajakaistainen kohinahälytysääni. Työmaaturvallisuuden kannalta eroa havaittiin peruutushälytysäänien suunnan tunnistettavuudessa ja äänilähteen paikantamisessa. Laajakaistaisen äänen suunta on helpompi paikantaa useiden eri taajuuksien takia.
Tuloksia voidaan hyödyntää yöaikaisen rakentamisen melunhallinnassa ja työmaaympäristön turvallisuuden parantamisessa.
Rakenteilla oleva Raide-Jokeri-pikaraitiotielinja tulee liikennöimään Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välillä. Suurin osa Raide-Jokerin työmaasta sijoittuu jo valmiin kaupunkirakenteen sisälle. Raide-Jokerin työmaan välittömään läheisyyteen sijoittuvan arkiliikenteen toimivuuden takaamiseksi tietyt työvaiheet on suoritettava yöaikaan, ja tästä syntynyt melu on koettu haitalliseksi.
Opinnäytetyössä selvitettiin kahden erilaisen peruutushälytysäänen yöaikaista häiritsevyyttä sekä työmaaturvallisuutta. Yöaikaista häiritsevyyttä tarkasteltiin laskemalla peruutushälytysäänien tuottamat äänitasot sisätiloihin. Laskenta suoritettiin kolmelle erilaiselle ulkovaipparakenteelle. Laskennassa käytetyt lähtöarvot perustuivat peruutushälyttimien äänitasomittauksiin sekä Sitowise Oy:n akustiikkaosaston laatimiin ulkovaipparakenteiden ääneneristävyyslaskentoihin. Työmaaturvallisuutta selvitettiin teettämällä kyselytutkimus Raide-Jokerin työmaalla työskenteleville henkilöille sekä vertailemalla peruutushälytysäänien akustisia ominaisuuksia ja selvittämällä niiden vaikutuksia psykoakustisesta näkökulmasta.
Sisätilojen äänitasoissa havaittiin eroa hälytysäänien välillä. Kapeakaistaisuuden takia piippausperuutusääni havaittiin häiritsevämmäksi sisätilojen äänitasovertailussa, kuin laajakaistainen kohinahälytysääni. Työmaaturvallisuuden kannalta eroa havaittiin peruutushälytysäänien suunnan tunnistettavuudessa ja äänilähteen paikantamisessa. Laajakaistaisen äänen suunta on helpompi paikantaa useiden eri taajuuksien takia.
Tuloksia voidaan hyödyntää yöaikaisen rakentamisen melunhallinnassa ja työmaaympäristön turvallisuuden parantamisessa.