Viranomaisviestinnän toimivuus onnettomuustilanteissa: miten yhteistyö toimii median näkökulmasta? Case: Keski-Pohjanmaa
Koivusalo, Helena (2021)
Koivusalo, Helena
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067314
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tutkin viranomaisten viestinnän toteutumista onnettomuustilanteissa Keski-Pohjanmaan maakunnan alueella median näkökulmasta. Tutkimuksessa tarkastellaan Pohjanmaan Poliisilaitoksen sekä Keski-Pohjanmaan ja Pietarsaaren alueen pelastuslaitoksen viestinnän laatua alueen onnettomuustilanteissa. Toteutin opinnäytetyön omasta mielenkiinnostani aiheeseen. Halusin kartoittaa median näkökulmaa tilanteeseen, sillä kokemukseni toimittajana ja median seuraajana osoittivat, että onnettomuustilanteiden viestinnässä on alueella haasteita.
Tutkielman tietoperustassa avaan onnettomuustiedottamiseen ja kriisiviestintään liittyviä käsitteitä. Tarkastelen myös keskeisiä viranomaisviestintään vaikuttavia lakeja ja ohjeita. Lisäksi avaan toimittajan työn kehitystä ja ammattietiikkaa sekä onnettomuusuutisointiin keskeisesti liittyviä ohjeita. Tutkimuksessa tarkastelen median kokemuksia viestinnän sujuvuudesta. Keräsin aineiston kyselytutkimuksena ja kyselylomakkeen laadin Webropol-työkalulla. Lähetin kyselyn 40 Keski-Pohjanmaalla työskentelevälle toimittajalle maaliskuussa 2021. Kyselyyn vastasi yhteensä 17 toimittajaa alueen maakuntalehdestä, paikallislehdistä ja Yleisradiosta. Kyselyn vastausprosentti oli 43.
Kysely sisälsi sekä monivalintoja että avoimia vastauksia. Kyselyn vastaukset analysoin hyödyntäen määrällistä ja laadullista analyysiä. Valtaosa kyselyyn vastaajista oli kokenut haasteita onnettomuustilanteen viestintään liittyen. Avoimissa vastauksissa nousi esiin räikeitä epäkohtia, kuten viestinnän puuttumista kokonaan tai negatiivista suhtautumista toimittajia kohtaan. Tutkimuksen vastauksissa korostui toimittajien tyytymättömyys poliisin tuottamaan viestintään alueella. Suurimmaksi ongelmaksi nimettiin poliisin tavoitettavuus. Pelastuslaitoksen osalta keskeisimmiksi haasteiksi nousi tuotetun viestinnän laatu sekä jatkotiedotteiden lähettäminen.
Aihe on mielenkiintoinen, ja sitä olisi mielenkiintoista tarkastella myös maakunnan aluetta laajemmin tai tekemällä vertailua alueiden välillä. Tutkimusta voisi jatkaa kasvattamalla aineistoa tai kartoittamalla kokemuksia viestinnän toteutumisesta myös viranomaisten taholta. Tutkielman tarkoituksena oli ennen kaikkea kartoittaa median kokemuksia tilanteesta. Kerättyjen vastausten valossa on selvää, että median näkökulmasta onnettomuustilanteiden viranomaisviestinnässä on laajoja puutteita. Toivon tämän tutkielman herättävän keskustelua aiheesta ja tilanteen kehittyvän tulevaisuudessa parempaan suuntaan.
Tutkielman tietoperustassa avaan onnettomuustiedottamiseen ja kriisiviestintään liittyviä käsitteitä. Tarkastelen myös keskeisiä viranomaisviestintään vaikuttavia lakeja ja ohjeita. Lisäksi avaan toimittajan työn kehitystä ja ammattietiikkaa sekä onnettomuusuutisointiin keskeisesti liittyviä ohjeita. Tutkimuksessa tarkastelen median kokemuksia viestinnän sujuvuudesta. Keräsin aineiston kyselytutkimuksena ja kyselylomakkeen laadin Webropol-työkalulla. Lähetin kyselyn 40 Keski-Pohjanmaalla työskentelevälle toimittajalle maaliskuussa 2021. Kyselyyn vastasi yhteensä 17 toimittajaa alueen maakuntalehdestä, paikallislehdistä ja Yleisradiosta. Kyselyn vastausprosentti oli 43.
Kysely sisälsi sekä monivalintoja että avoimia vastauksia. Kyselyn vastaukset analysoin hyödyntäen määrällistä ja laadullista analyysiä. Valtaosa kyselyyn vastaajista oli kokenut haasteita onnettomuustilanteen viestintään liittyen. Avoimissa vastauksissa nousi esiin räikeitä epäkohtia, kuten viestinnän puuttumista kokonaan tai negatiivista suhtautumista toimittajia kohtaan. Tutkimuksen vastauksissa korostui toimittajien tyytymättömyys poliisin tuottamaan viestintään alueella. Suurimmaksi ongelmaksi nimettiin poliisin tavoitettavuus. Pelastuslaitoksen osalta keskeisimmiksi haasteiksi nousi tuotetun viestinnän laatu sekä jatkotiedotteiden lähettäminen.
Aihe on mielenkiintoinen, ja sitä olisi mielenkiintoista tarkastella myös maakunnan aluetta laajemmin tai tekemällä vertailua alueiden välillä. Tutkimusta voisi jatkaa kasvattamalla aineistoa tai kartoittamalla kokemuksia viestinnän toteutumisesta myös viranomaisten taholta. Tutkielman tarkoituksena oli ennen kaikkea kartoittaa median kokemuksia tilanteesta. Kerättyjen vastausten valossa on selvää, että median näkökulmasta onnettomuustilanteiden viranomaisviestinnässä on laajoja puutteita. Toivon tämän tutkielman herättävän keskustelua aiheesta ja tilanteen kehittyvän tulevaisuudessa parempaan suuntaan.