Apuvälineet osaksi kouluarkea : Millaista tukea opettajat tarvitsevat liittyen oppilaiden apuvälineiden hyödyntämiseen ja käyttöön kouluarjessa?
Merelä, Maiju; Siekkinen, Roosa (2021)
Merelä, Maiju
Siekkinen, Roosa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067404
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Espoon opetustoimen kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaista tukea opettajat tarvitsevat liittyen oppilaiden apuvälineiden hyödyntämiseen ja käyttöön kouluarjessa. Tarkoituksena oli kartoittaa tietoa, jota voidaan hyödyntää apuvälineiden käytön tukemisessa sekä yleisesti osana koulutoimintaterapiaa.
Opinnäytetyön aineistonkeruu toteutettiin kyselyllä. Kyselyyn osallistui kaksi Espoon peruskoulua. Kysely lähetettiin yhteensä 33 opettajalle. Kyselyn teoreettisena viitekehyksenä käytettiin kanadalaista toiminnallisuuden ja sitoutumisen mallia (CMOP-E). Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti hyödyntäen teemoittelua sekä koodausta.
Opettajat kohtaavat työssään paljon erilaisia apuvälineitä ja niiden vaikutukset kouluarkeen ovat positiivisia. Apuvälineet nähdään vahvasti toiminnallisesta näkökulmasta. Apuvälineen psykososiaalisia vaikutuksia ei tunnisteta tai huomioida yhtä monipuolisesti kuin toiminnallisia. Opettajat tunnistavat apuvälineiden käyttöä mahdollistavia ja estäviä ympäristötekijöitä. Mahdollistavina tekijöinä nähdään toimintaterapeutin ja apuvälineiden rahoitus, esteetön ympäristö ja hyvä oppilashuoltoryhmä. Estävänä tekijänä apuvälineen käyttäjän huoltajien suhtautuminen apuvälineisiin sekä koulun esteellinen ympäristö.
Tuloksien perusteella opettajat tarvitsevat eniten tukea apuvälineen käyttöönottoon liittyvissä asioissa. Opettajat saavat tukea toimintaterapeutilta. Yhteistyö on koettu hyödylliseksi ja sen toivotaan jatkuvan tulevaisuudessakin. Tuloksia voidaan hyödyntää kouluissa apuvälineiden käytön tukemisessa sekä osana koulutoimintaterapian kehittämistä. Jatkoehdotus on apuvälineisiin liittyvän konsultaatiomateriaalin kehittäminen opettajien työn tueksi. Opinnäytetyön luotettavuuteen vaikutti vähäinen aineisto.
Opinnäytetyön aineistonkeruu toteutettiin kyselyllä. Kyselyyn osallistui kaksi Espoon peruskoulua. Kysely lähetettiin yhteensä 33 opettajalle. Kyselyn teoreettisena viitekehyksenä käytettiin kanadalaista toiminnallisuuden ja sitoutumisen mallia (CMOP-E). Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti hyödyntäen teemoittelua sekä koodausta.
Opettajat kohtaavat työssään paljon erilaisia apuvälineitä ja niiden vaikutukset kouluarkeen ovat positiivisia. Apuvälineet nähdään vahvasti toiminnallisesta näkökulmasta. Apuvälineen psykososiaalisia vaikutuksia ei tunnisteta tai huomioida yhtä monipuolisesti kuin toiminnallisia. Opettajat tunnistavat apuvälineiden käyttöä mahdollistavia ja estäviä ympäristötekijöitä. Mahdollistavina tekijöinä nähdään toimintaterapeutin ja apuvälineiden rahoitus, esteetön ympäristö ja hyvä oppilashuoltoryhmä. Estävänä tekijänä apuvälineen käyttäjän huoltajien suhtautuminen apuvälineisiin sekä koulun esteellinen ympäristö.
Tuloksien perusteella opettajat tarvitsevat eniten tukea apuvälineen käyttöönottoon liittyvissä asioissa. Opettajat saavat tukea toimintaterapeutilta. Yhteistyö on koettu hyödylliseksi ja sen toivotaan jatkuvan tulevaisuudessakin. Tuloksia voidaan hyödyntää kouluissa apuvälineiden käytön tukemisessa sekä osana koulutoimintaterapian kehittämistä. Jatkoehdotus on apuvälineisiin liittyvän konsultaatiomateriaalin kehittäminen opettajien työn tueksi. Opinnäytetyön luotettavuuteen vaikutti vähäinen aineisto.