Kohti käyttäjälähtöistä sisältökonseptia: Case Mun Gradia -opiskelijaintra
Narvola, Hanna (2021)
Narvola, Hanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067496
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli syventyä palvelumuotoiluun, sen prosessiin ja menetelmiin ja soveltaa niitä tutkimuksellisessa kehittämistyössä. Kehittämistyössä tutkittiin sitä, kuinka Gradian verkkosivuilla olevan Opiskelijan oppaan käyttäjälähtöisyyttä voi parantaa palvelumuotoilun ja palvelumuotoiluprosessin avulla. Lisäksi selvitettiin sitä, minkälaiset sisällöt palvelun käyttäjät kokevat itselleen hyödyllisimmiksi opintojen eri vaiheissa. Kehittämistyön edetessä tarkasteltiin myös Opiskelijan oppaan teknistä alustaa.
Tutkimuksellisen kehittämistyön lähestymistapana käytettiin palvelumuotoilun tuplatimanttimallia (Double Diamond). Käyttäjäymmärrystä kerättiin opinto-ohjaajilta kyselytutkimuksella sekä opiskelijoilta teemahaastatteluilla ja yhteissuunnittelun työpajoissa. Tutkimustiedon jäsentelyssä ja analysoinnissa eli dokumentti- ja sisällönanalyysissä käytettiin samankaltaisuuskaavion ja teemoittelun periaatteita.
Työn lopputuloksena muodostettiin kokonaan uusi Mun Gradia -opiskelijaintran sisältökonsepti, jonka prototyyppi rakennettiin SharePoint-ympäristöön. Keskeistä sisältökonseptissa ovat opiskelijan opintojen etenemiseen sekä opiskelun tukeen, ohjaukseen ja hyvinvointiin liittyvät sisällöt. Konseptin testaus käyttäjien kanssa ja jatkokehittäminen käyttäjäkokemuksen perusteella ovat pilotoinnin seuraava vaihe ja siten jatkotutkimuksen aihe. The aim of the thesis was to delve into service design, its process and methods and apply them to research and development work. The development work researched how the user-centeredness of the Student guide on Gradia’s website can be improved through service design and service design process. The thesis also studied what kind of content the service users find most useful for themselves at different stages of their studies. As the development work progressed, the technical platform of the Student Guide was also examined.
The Double Diamond model of service design was used as the approach to research and development work. User understanding was gathered from study counsellors through a survey and from students through contextual interviews and co-design workshops. The principles of similarity diagram and affinity diagram were used in the structuring and analysis of research data, i.e., in document and content analysis.
As a result of the work, a completely new My Gradia student intranet content concept was formed, and its prototype was built in the SharePoint platform. Contents related to the progress of students’ studies and to study support, guidance, and well-being form the core of the content concept. Testing the concept with users and further development based on the user experience is the next step in the pilot and thus the subject of further research.
Tutkimuksellisen kehittämistyön lähestymistapana käytettiin palvelumuotoilun tuplatimanttimallia (Double Diamond). Käyttäjäymmärrystä kerättiin opinto-ohjaajilta kyselytutkimuksella sekä opiskelijoilta teemahaastatteluilla ja yhteissuunnittelun työpajoissa. Tutkimustiedon jäsentelyssä ja analysoinnissa eli dokumentti- ja sisällönanalyysissä käytettiin samankaltaisuuskaavion ja teemoittelun periaatteita.
Työn lopputuloksena muodostettiin kokonaan uusi Mun Gradia -opiskelijaintran sisältökonsepti, jonka prototyyppi rakennettiin SharePoint-ympäristöön. Keskeistä sisältökonseptissa ovat opiskelijan opintojen etenemiseen sekä opiskelun tukeen, ohjaukseen ja hyvinvointiin liittyvät sisällöt. Konseptin testaus käyttäjien kanssa ja jatkokehittäminen käyttäjäkokemuksen perusteella ovat pilotoinnin seuraava vaihe ja siten jatkotutkimuksen aihe.
The Double Diamond model of service design was used as the approach to research and development work. User understanding was gathered from study counsellors through a survey and from students through contextual interviews and co-design workshops. The principles of similarity diagram and affinity diagram were used in the structuring and analysis of research data, i.e., in document and content analysis.
As a result of the work, a completely new My Gradia student intranet content concept was formed, and its prototype was built in the SharePoint platform. Contents related to the progress of students’ studies and to study support, guidance, and well-being form the core of the content concept. Testing the concept with users and further development based on the user experience is the next step in the pilot and thus the subject of further research.