Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Marjastuksen tuotteistaminen Pohjois-Savon alueella : vetovoimainen palvelu saksalaisille matkailijoille

Airaksinen, Anna (2021)

Avaa tiedosto
Airaksinen_Anna.pdf (983.0Kt)
Lataukset: 


Airaksinen, Anna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067509
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suunniteltiin tuotteistettu marjastuspalvelu Pohjois-Savon alueelle. Marjastuspalvelu suunniteltiin ulkomaalaiselle kohderyhmälle, koska sen ei koettu tarjoavan tarvittavaa vetovoimaa kotimaisille matkailijoille. Kohderyhmäksi valikoituivat saksalaiset matkailijat, joiden matkustus Suomeen on ollut tasaisessa kasvussa jo vuosien ajan. Tavoitteena oli ideoida ja suunnitella palvelua eri vaihtoehtoja tarkastellen. Opinnäytetyön ei ollut tarkoitus tuottaa valmista käyttöön otettavaa palvelua, vaan tuoda esille palvelun mahdollisuudet, joita esimerkiksi toteutusympäristö tarjoaisi.

Marjastuspalvelu suunniteltiin perehtymällä teoriaan marjastuksesta, luontomatkailusta, matkailutuotteesta ja saksalaisista matkailijoista. Marjastuksen havaittiin säilyttäneen suosionsa suomalaisten keskuudessa ja sen suosiota tuki halu nauttia ja liikkua luonnossa. Saksalaisille matkailijoille marjastuspalvelu osoittautui potentiaaliseksi, koska luonnonantimien poiminta kohderyhmän kotimaassa sisältää terveyttä uhkaavan tekijän. Kuten myös muualla eteläisemmässä Euroopassa, myös Saksassa metsäneläinten levittämä loinen estää marjojen poiminnan luonnossa. Opinnäytetyössä tehtyjä suunnitelmia palvelusta ei missään vaiheessa kokeiltu käytännössä, eikä esimerkiksi työssä esiteltyihin luontokohteisiin käyty tutustumassa paikan päällä. Valittuihin toimintatapoihin päädyttiin aikataulun rajallisuuden, sekä työn tavoitteiden vuoksi.

Valmistunut suunnitelma marjastuspalvelusta osoitti, että siinä on potentiaalia. Saksan suurimmat asiakassegmentit vastasivat piirteiltään suomalaisia, eniten marjastusta harrastavia ihmisiä. Todettiin myös, että kohderyhmän suurin segmentti toivoi matkoiltaan marjastuspalvelun kaltaisia aitoja paikallisia kokemuksia. Näihin kohtiin vedoten voidaan väittää, että onnistuneella markkinoinnilla ja palvelun kehittämisellä marjastuspalvelu näyttelisi suositun luontomatkailuaktiviteetin roolia saksalaisten keskuudessa. Marjastuspalvelua suunnitellessa huomattiin, että palvelu on turvallinen ja ajankohtainen matkailukentällä. Elämysten tuottaminen marjametsässä huomattiin mahdolliseksi, kunhan se tehtäisiin palvelun luonnetta kunnioittaen ja luottaen yksinkertaiseen ja aitoon viestintään.

Marjastuspalvelun ideointia voitaisiin jatkaa suunnittelemalla palvelun markkinointia ja kannattavuutta. Palvelun testaaminen käytännössä toisi arvokasta lisää suunnittelutyöhön. Jatkotutkimuksen voisi toteuttaa suunnittelemalla saksalaisille matkailijoille matkapaketin, johon marjastuspalvelu kuuluisi. Jatkotutkimusta puoltaa saksalaisten matkailijoiden jopa harvinaisen suuri kiinnostus matkapaketteja kohtaan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste