2d-pelin ympäristön tyylitelty animointi Shader Graph -työkalulla
Paavola, Eetu (2021)
Paavola, Eetu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067446
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään animoitujen 2d-varjostimien rakentamista Unityn Shader Graph -työkalulla. Työ alustetaan avaamalla aiheen kannalta keskeisiä käsitteitä, jonka jälkeen työssä käsitellään Shader Graph -työkalua ja siihen liittyviä osia.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa rakennetut varjostimet toimivat käytännön esimerkkeinä, kuinka teoria osassa läpikäytyjä käsitteitä ja Shader Graph -työkalun osia voidaan hyödyntää varjostinanimaatiossa. Työn lopputuloksena on viisi varjostinta, joilla animoitiin valonsäteitä, erilaista kasvillisuutta, hämähäkinseittejä, usvaa ja vettä. Varjostimiin haettiin inspiraatioita 2d-peleistä ja luonnonilmiöstä. Projektissa koostetut varjostimet onnistuivat hyvin, mutta usva- ja vesiputousvarjostimien hallinta oli välillä haastavaa kenttäeditorissa. Molempien suunnitteluun ja koostamiseen jäi vähemmän aikaa, mikä vaikutti niiden laatuun.
Työ ei sisällä peliympäristön tai kentän rakentamista tai ota kantaa sen suunnitteluun kokonaisuutena, vaan työssä käytetty ympäristö on rakennettu opinnäytetyöstä erillisenä.
Työn aikana kävi ilmi, että Shader Graph -työkalu tekee varjostimien rakentamisesta melko helposti lähestyttävän, ja se soveltuu hyvin maalauksellisen 2d-peligrafiikan animointiin.
Työn liitteenä on linkki videoon, jolla esitellään toiminnallisen osan varjostinanimaatioita sekä erillisissä elementeissä että ympäristökokonaisuuteen lisättynä.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa rakennetut varjostimet toimivat käytännön esimerkkeinä, kuinka teoria osassa läpikäytyjä käsitteitä ja Shader Graph -työkalun osia voidaan hyödyntää varjostinanimaatiossa. Työn lopputuloksena on viisi varjostinta, joilla animoitiin valonsäteitä, erilaista kasvillisuutta, hämähäkinseittejä, usvaa ja vettä. Varjostimiin haettiin inspiraatioita 2d-peleistä ja luonnonilmiöstä. Projektissa koostetut varjostimet onnistuivat hyvin, mutta usva- ja vesiputousvarjostimien hallinta oli välillä haastavaa kenttäeditorissa. Molempien suunnitteluun ja koostamiseen jäi vähemmän aikaa, mikä vaikutti niiden laatuun.
Työ ei sisällä peliympäristön tai kentän rakentamista tai ota kantaa sen suunnitteluun kokonaisuutena, vaan työssä käytetty ympäristö on rakennettu opinnäytetyöstä erillisenä.
Työn aikana kävi ilmi, että Shader Graph -työkalu tekee varjostimien rakentamisesta melko helposti lähestyttävän, ja se soveltuu hyvin maalauksellisen 2d-peligrafiikan animointiin.
Työn liitteenä on linkki videoon, jolla esitellään toiminnallisen osan varjostinanimaatioita sekä erillisissä elementeissä että ympäristökokonaisuuteen lisättynä.