Mikä siinä on kun sitä nuottia ei osata lukea? : Yhtyeopetus nuotinlukuharjoittelun välineenä rytmimusiikin ammattiopiskelijoille
Saarenkunnas, Heikki (2021)
Saarenkunnas, Heikki
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077643
Tiivistelmä
Esittelen opinnäytetyössäni nuotinluvun ryhmäopettamiseen kehittämääni materiaalia ja kahdelle Pop & Jazz Konservatorion ammattiopiskelijoista koostuvalle ryhmälle pitämääni opetuskokeilua. Tavoitteena oli kehittää materiaalia ja metodiikkaa, joilla voisin tarjota nuotinluvun kanssa vaikeuksia kokeville rytmimusiikin ammattiopiskelijoille turvallisen ja mielekkään ympäristön harjoitella nuotinlukua yhtyeessä. Taustoitan työtäni avaamalla rytmimusiikkiin liittyviä toimintamalleja ja kulttuurisia ilmiöitä sekä niiden yhteyttä rytmimusiikin ammattilaisten nuotinlukutaitoihin.
Opetuskokeilu koostui neljästä opetuskerrasta, joista jokaisella harjoiteltiin yksi kokeilua varten sävelletystä neljästä harjoituskappaleesta. Näitä kappaleita harjoittelemalla opettelimme entuudestaan tuntemattoman nuottikuvan käyttämistä yhtyekontekstissa. Pyrin kokeilullani tarjoamaan oppilaille mahdollisuuden harjoitella tällaista työskentelyä paineettomassa ympäristössä, joka kuitenkin muistuttaisi muodoltaan mahdollisimman paljon työelämän yhtyetoimintaa. Keräsin opetuskokeilun aikana opiskelijaryhmiltä aineistoa kyselyillä ja äänitin oppitunnit.
Opiskelijat kokivat kokeilun hyödylliseksi, motivoivaksi ja mielekkääksi. Myös opettajan näkökulmasta kaikki kokeilun osallistujat vaikuttivat saavan kurssin aikana paljon hyödyllisiä taitoja nuottikuvan kanssa työskentelyyn. Opiskelijat kehittyivät huomattavasti muun muassa rakenteen hallinnassa, uuden nuottikuvan omaksumisessa ja yhtyeessä kommunikoimisessa nuotteja käytettäessä kokeilun aikana. Paineeton ympäristö edisti myös opiskelijoiden taitoja käsitellä nuottikuvaa rauhallisesti ja systemaattisesti.
Kokeilun tuloksien perusteella tätä opinnäytetyötä varten kehittämäni sisällöt vaikuttaisivat olevan käyttökelpoisia rytmimusiikin ammattiopetuksessa. Sisältöjä olisi syytä kokeilla tulevaisuudessa myös suuremmalla oppilasjoukolla ja laajemmalla kurssikokonaisuudella. Uskon, että nuotinluvun mielekäs opiskelu voisi hyödyttää monia nuotinluvussa haasteita kokevia rytmimusiikin ammattiopiskelijoita ja monipuolistaa ammattikoulutuksesta valmistuvien muusikoiden osaamista.
Opetuskokeilu koostui neljästä opetuskerrasta, joista jokaisella harjoiteltiin yksi kokeilua varten sävelletystä neljästä harjoituskappaleesta. Näitä kappaleita harjoittelemalla opettelimme entuudestaan tuntemattoman nuottikuvan käyttämistä yhtyekontekstissa. Pyrin kokeilullani tarjoamaan oppilaille mahdollisuuden harjoitella tällaista työskentelyä paineettomassa ympäristössä, joka kuitenkin muistuttaisi muodoltaan mahdollisimman paljon työelämän yhtyetoimintaa. Keräsin opetuskokeilun aikana opiskelijaryhmiltä aineistoa kyselyillä ja äänitin oppitunnit.
Opiskelijat kokivat kokeilun hyödylliseksi, motivoivaksi ja mielekkääksi. Myös opettajan näkökulmasta kaikki kokeilun osallistujat vaikuttivat saavan kurssin aikana paljon hyödyllisiä taitoja nuottikuvan kanssa työskentelyyn. Opiskelijat kehittyivät huomattavasti muun muassa rakenteen hallinnassa, uuden nuottikuvan omaksumisessa ja yhtyeessä kommunikoimisessa nuotteja käytettäessä kokeilun aikana. Paineeton ympäristö edisti myös opiskelijoiden taitoja käsitellä nuottikuvaa rauhallisesti ja systemaattisesti.
Kokeilun tuloksien perusteella tätä opinnäytetyötä varten kehittämäni sisällöt vaikuttaisivat olevan käyttökelpoisia rytmimusiikin ammattiopetuksessa. Sisältöjä olisi syytä kokeilla tulevaisuudessa myös suuremmalla oppilasjoukolla ja laajemmalla kurssikokonaisuudella. Uskon, että nuotinluvun mielekäs opiskelu voisi hyödyttää monia nuotinluvussa haasteita kokevia rytmimusiikin ammattiopiskelijoita ja monipuolistaa ammattikoulutuksesta valmistuvien muusikoiden osaamista.