Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Trendinluojan jäljillä – Kitaristi Andy Summers The Policen musiikissa

Jurvelin, Timo (2021)

 
Avaa tiedosto
Jurvelin_Timo.pdf (1.596Mt)
Lataukset: 


Jurvelin, Timo
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077719
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käsittelen The Police -yhtyeestä tunnetun kitaristi Andy Summersin kitaransoittoa ja tyylillisiä ratkaisuja The Policen musiikissa vuosina 1979-1983. Perehdyin muutaman esimerkkikappaleen avulla Summersin soittotyyliin ja hänen tapaansa sovittaa Stingin säveltämiin lauluihin hienostuneita ja tarttuvia kitaraosuuksia. Tavoitteenani oli selvittää, mistä elementeistä Summersin soittotyyli koostuu. Työhöni kuuluu kirjallisen osuuden lisäksi äänitteitä, joissa itsetekemilläni tyylipastisseilla Summersin soitosta havainnollistan erilaisten efektien, kuten flangerin ja choruksen vaikutusta kitarasoundiin.

Tutkin Summersin soitto- ja sovitustyyliä analysoimalla The Policen kappaleet “Synchronicity II” (Sting 1983), “Bring on the Night” (Sting 1979), “When the World is Running Down” (Sting 1980), “Every Breath You Take” (Sting 1983) ja Message in a Bottle (Sting 1979). Tein kappaleista nuotinnokset ja analysoin niistä harmoniaa ja rytmiä sekä käytettyjä efektejä. Lähteistä opiskelin Summersin henkilöhistoriaa ja musiikkialan toimijoiden ja toimittajien analyyseja hänen soitostaan.

Tulin siihen tulokseen, että Andy Summersin tyylille on leimallista efektilaitteiden oivaltava käyttö sekä oppineisuus ja laaja musiikin tuntemus. Hänelle ominaisia efektiyhdistelmiä ja sointuotteita on jäljitelty useilla vuosikymmenillä. Hän on trendinluoja.

Lopuksi pohdin omaa suhdettani efektilaitteisiin kitaransoittajana, sekä laitteiden merkitystä musiikin tekemisessä ylipäätään. Työni on katsaus modernin kitaransoiton historiassa yhden kitaristin työhön noin viiden vuoden jakson aikana vuosina 1978-1983. Kitaransoitosta ja alan tekniikasta kiinnostuneet voivat löytää työstäni tietoa siitä, millaisista elementeistä yksilöllinen soittotyyli voi koostua.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste