Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kerran ilmainen, aina ilmainen? - Millaisista verkkojutuista nuoret aikuiset ovat valmiita maksamaan

Tiitto, Annika (2021)

 
Avaa tiedosto
Tiitto_Annika.pdf (815.5Kt)
Lataukset: 


Tiitto, Annika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077734
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni sitä, millaisista verkkojutuista nuoret aikuiset ovat valmiita maksamaan. Aihe tuntui sopivalta, sillä olen kiinnostunut oman, nuorille aikuisille suunnatun verkkolehden perustamisesta. Ennen tositoimiin ryhtymistä oli kuitenkin hyvä selvittää, löytyykö yksittäin myytäville verkkojutuille riittävästi kysyntää.

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli siis selvittää nuorten aikuisten maksuhalukkuutta yksittäin myytäviä verkkojuttuja kohtaan. Samalla otin selvää nuorten aikuisten kiinnostuksen kohteista ja juttukohtaisista rahasummista.

Toivon, että tästä tutkimuksesta on laajemminkin hyötyä media-alalla. Monet lehtitalot kamppailevat tällä hetkellä taloudellisesti, sillä printtitilaukset vähenevät vääjäämättä eivätkä digitilaukset ole vielä paikanneet niiden jättämää aukkoa. Siksi on tärkeää selvittää, mitä lukijat toivovat.

Kokosin työni tietoperustan alan kirjallisuuden pohjalta. Käytin lähteinäni journalistisia yleisteoksia sekä aiempia tutkimuksia. Oman aineistoni hankin tekemällä Oulun ammattikorkeakoulun ja Lapin yliopiston opiskelijoille sähköisen kyselytutkimuksen.

Analysoin aineistoa sisällönanalyysin avulla, sillä se soveltuu mielestäni parhaiten laadulliseen tutkimukseen. Tuloksistani käy ilmi, että nuoret aikuiset kaipaavat pitkiä ja syvällisiä juttuja, jotka käsittelevät heitä kiinnostavia aiheita ja ovat laadukkaasti toteutettuja. Ilmaissisällöt kuitenkin vaikuttavat heidän maksuhalukkuuteensa. Viisi euroa yhdestä jutusta on liikaa, mutta moni on valmis maksamaan sopivasta jutusta muutaman euron.

Johtopäätösteni mukaan alan yritysten kannattaa kiinnittää huomiota juttujen hintoihin ja laatuun. Mitä enemmän rahalle on tarjolla vastinetta eli syvyyttä, tietoa, asiantuntijuutta, tarinoita ja pituutta, sitä todennäköisempää on, että joku on valmis maksamaan yksittäisestä verkkojutusta. Klikkiotsikoiden aika on ohi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste