Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ranskalaisromanttisen urkuteoksen rekisteröinti yleisuruilla: Louis Viernen Carillon de Westminster Kuusamon Pyhän Ristin kirkon uruilla

Holma, Katri (2021)

 
Avaa tiedosto
Holma Katri.pdf (667.2Kt)
Lataukset: 


Holma, Katri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077752
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Louis Viernen säveltämä ranskalaisromanttinen urkuteos Carillon de Westminster rekisteröidään Kuusamon Pyhän Ristin kirkon yleisuruilla. Tutkielmassa verrattiin, miten analysoidun teoksen perusidea – läpi teoksen jatkuva crescendo – toteutetaan dynaamiseen ajatteluun perustuvilla Cavaillé-Coll-uruilla ja pillistöperiaatetta mukaillen rakennetuilla Kuusamon yleisuruilla. Työssä vertailtiin myös näiden kahden urkutyypin sointia ja rakennetta. Romanttisen crescendon rakentamista tarkasteltiin rekisteröintiä ja eri urkutyyppejä käsittelevän kirjallisuuden, asiantuntijalausuntojen sekä empiirisen rekisteröintityön keinoin. Tärkeimpinä kirjallisina lähteinä olivat F. Klindan Orgelregistrierung, J. Laukvikin Historical Performance Practice in Organ Playing ja J. Gooden Pipe Organ Registration.

Kuusamon yleisurkujen sointia ja rakennetta tutkittaessa selvisi, että urut sisältävät ratkaisuja, jotka edesauttavat toisaalta barokkityylisen, toisaalta jossain määrin myös romanttisen urkusoinnin muodostumista. Analysoidun urkuteoksen rekisteröinti ja romanttisen sointimaailman tavoittelu Kuusamon yleisuruilla onnistui kohtalaisen hyvin. Kuusamon yleisuruilla rekisteröintistrategiaksi valittiin Cavaillé-Coll-urkujen matkimisen sijaan mahdollisimman pitkälle romanttisen sointiestetiikan mukaisen crescendon rakentaminen sekä urkujen soinnillisen ja dynaamisen kapasiteetin mahdollisimman kokonaisvaltainen hyödyntäminen.

Äänikertavalinnoissa painotettiin äänikertojen keskinäistä soinnillista sulautumista mahdollisimman romanttisen soinnin löytämiseksi. Tutkimuksessa todettiin, että Kuusamon yleisuruilla toteutettu crescendo on Cavaillé-Coll-uruilla toteutettavaan crescendoon verrattuna soinniltaan jonkin verran kapeampi ja terävämpi ja dynamiikan ja soinnin rakentamisen suhteen hieman portaittaisempi.

Kuusamon yleisuruilla ranskalaisromanttista teosta rekisteröitäessä äänikerta-, yhdistin- ja sormiovalinnat erosivat usein paljonkin säveltäjän alkuperäisistä rekisteröintiohjeista. Tutkimustyö osoitti, että rekisteröintityö vaatii perusteellista tutustumista rekisteröitävälle teokselle alun perin tarkoitettuun soittimeen ja että rekisteröinnistä voi oppia paljon myös kirjallisuuden kautta.
 
The purpose of this thesis was to find out how the French romantic organ work by Louis Vierne Carillon de Westminster is registered with the eclectic organ of the Church of the Holy Cross in Kuusamo. The dissertation compared how the basic idea of the analyzed work - the continuous crescendo through the work - is realized with Cavaillé-Coll organ based on dynamic thinking and Kuusamo's eclectic organ built on the Werkprinzip-principle. The sound and structure of these two organ types were also compared. The main literary sources were F. Klinda's Orgelregistrierung, J. Laukvik's Historical Performance Practice in Organ Playing, and J. Gooden's Pipe Organ Registration.

It became clear that the Kuusamo’s eclectic organ contains structural solutions that promote the formation of baroque sound on the one hand, and romantic sound on the other hand to some extent. Instead of imitating Cavaillé-Coll organ, the registration strategy with Kuusamo's eclectic organ was to build a crescendo in accordance with romantic sound aesthetics as far as possible, and to utilize the organ's tonal and dynamic capacity as comprehensively as possible.

The stop selections were made on the principle of mutual fusion of the stops to form the most romantic ensemble sound possible. The dissertation stated that the crescendo performed on the Kuusamo eclectic organ is somewhat narrower and sharper in sound compared to the crescendo performed on the Cavaillé-Coll organ, and slightly more stepped in terms of dynamics and sound construction.

When registering a French romantic work with Kuusamo's eclectic organ, the choice of stops, couplers and divisions often differed much from the composer's original registration instructions. The research work showed that the registration work requires a thorough acquaintance with the instrument originally intended for the work to be registered and that much can also be learned from registration through the literature.

Keywords: Organ, Registration, Organ music, Cavaillé-Coll organ, Eclectic Organ
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste