Digitaalinen markkinointiviestintäsuunnitelma
Sukkala, Ella (2021)
Sukkala, Ella
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077790
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda selkeä digitaalisen markkinointiviestinnän suunni-telma oulaistelaiselle ratsastuskoulu Ratsu-Ateljee Oy: lle. Yritys on perustettu vuonna 2007 ja se tarjoaa ratsastus- ja hevospalveluita. Yrityksellä ei ollut aikaisempaa suunnitelmaa markkinoinnil-le ja markkinointiviestintää tehtiin muiden töiden ohessa. Yrittäjillä ei myöskään ole markkinoin-tialan koulutusta, joten markkinointiviestinnän suunnitelma koettiin hyödylliseksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda selkeä suunnitelma, jota on helppo lukea vaikkei olisi pereh-tynyt syvällisemmin markkinointiin. Teoriapohja kulkee samaa matkaa työn mukana, joten lukijan on helppo seurata sitä. Asiat on pyritty selittämään yksinkertaisesti sekä havainnollistavien esi-merkkien avulla.
Toimeksiantajan tärkein tavoite on kasvattaa myyntiä 10 % seuraavan vuoden aikana. Toisena tavoitteena oli lisätä yrityksen tunnettuutta niin Oulaisissa kuin myös sen lähikunnissa. Työssä valittiin sopiva strategia sekä esitellään toimenpiteet, joiden avulla saavutetaan asetetut tavoit-teet.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisena tutkimuksena ja valitut tutkimusmenetelmät olivat havainnointi sekä haastattelut. Työn tietoperusta koostuu yrittäjän kanssa käydyistä keskusteluista, kirjaläh-teistä ja luotettavista verkkolähteistä, sekä suunnitelman tekijän omista kokemuksista ja havain-noista.
Työn tuloksena on selkeä ja helppolukuinen opas toimeksiantajalle. Työn loppupuolella on esitelty editoriaali, joka aikatauluttaa markkinointiviestintää vuodeksi eteenpäin. Editoriaali on runko, jos-sa on jokaiselle kuukaudelle suunniteltu esimerkkejä sisältöihin. Ideat eivät ole lopullisia, vaan yritys voi muokata niitä omiin tarpeisiinsa sopiviksi. Työ voidaan ottaa käyttöön heti sen valmis-tuttua. Lopussa on suunnitelman tekijän pohdintaa työstä sekä prosessin etenemisestä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda selkeä suunnitelma, jota on helppo lukea vaikkei olisi pereh-tynyt syvällisemmin markkinointiin. Teoriapohja kulkee samaa matkaa työn mukana, joten lukijan on helppo seurata sitä. Asiat on pyritty selittämään yksinkertaisesti sekä havainnollistavien esi-merkkien avulla.
Toimeksiantajan tärkein tavoite on kasvattaa myyntiä 10 % seuraavan vuoden aikana. Toisena tavoitteena oli lisätä yrityksen tunnettuutta niin Oulaisissa kuin myös sen lähikunnissa. Työssä valittiin sopiva strategia sekä esitellään toimenpiteet, joiden avulla saavutetaan asetetut tavoit-teet.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisena tutkimuksena ja valitut tutkimusmenetelmät olivat havainnointi sekä haastattelut. Työn tietoperusta koostuu yrittäjän kanssa käydyistä keskusteluista, kirjaläh-teistä ja luotettavista verkkolähteistä, sekä suunnitelman tekijän omista kokemuksista ja havain-noista.
Työn tuloksena on selkeä ja helppolukuinen opas toimeksiantajalle. Työn loppupuolella on esitelty editoriaali, joka aikatauluttaa markkinointiviestintää vuodeksi eteenpäin. Editoriaali on runko, jos-sa on jokaiselle kuukaudelle suunniteltu esimerkkejä sisältöihin. Ideat eivät ole lopullisia, vaan yritys voi muokata niitä omiin tarpeisiinsa sopiviksi. Työ voidaan ottaa käyttöön heti sen valmis-tuttua. Lopussa on suunnitelman tekijän pohdintaa työstä sekä prosessin etenemisestä.