Body Positivity in Social Media Marketing
Oinonen, Tinja (2021)
Oinonen, Tinja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077766
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuinka kuluttajat kokevat kehopositiivisuuden sosiaalisessa mediassa ja kuinka brändit voivat sisällyttää kehopositiivisuuden sosiaalisen median markkinointiinsa.
Opinnäytetyö jakautui kolme osaan, jotka olivat teoreettinen tietoperusta, määrällinen tutkimus ja sen havainnot sekä johtopäätökset. Viitekehyksessä käytiin läpi tutkimusongelmaan ja tutkimuskysymyksiin liittyvää tietoperustaa sosiaalisesta mediasta, brändi kuvasta ja identtisestä, sekä kehopositiivisuudesta sosiaalisessa mediassa.
Kuluttajatutkimuksen avulla saatiin syvällisempiä havaintoja aiheesta. Havaintojen keräämiseen käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista menetelmää ja aineistoa täydennettiin laadullisilla eli kvalitatiivisilla kysymyksillä. Kyselyyn vastasi yhteensä 481 naista, jotka olivat iältään 18–35-vuotiaita.
Opinnäytetyön havainnoista voitiin todeta, että kuluttajille on yhä kasvavassa määrin tärkeää, että brändi jakaa heidän eettiset arvonsa, ja täten myös kehopositiivisuus on tärkeä arvo kuluttajille. Kyselystä ilmeni myös, että kehopositiivisuudessa on kyse kokonaisuudesta, mikä tarkoittaa sitä, että kehopositiivinen sosiaalisen median markkinointi on vain osa suurempaa kokonaisuutta kehopositiivisessa brändi kuvassa. Säännöllisyys ja aitous ovat avaintekijöitä onnistuneessa kehopositiivisessa sosiaalisen median markkinoinnissa.
Tutkimuksen perusteella on suositeltavaa, että muoti- ja kauneusbrändit sisällyttävät kehopositiivisuuden brändi-identiteettiin, sosiaalisen median markkinointistrategiaan, tuotekehitykseen ja mallien valintaan.
Opinnäytetyö jakautui kolme osaan, jotka olivat teoreettinen tietoperusta, määrällinen tutkimus ja sen havainnot sekä johtopäätökset. Viitekehyksessä käytiin läpi tutkimusongelmaan ja tutkimuskysymyksiin liittyvää tietoperustaa sosiaalisesta mediasta, brändi kuvasta ja identtisestä, sekä kehopositiivisuudesta sosiaalisessa mediassa.
Kuluttajatutkimuksen avulla saatiin syvällisempiä havaintoja aiheesta. Havaintojen keräämiseen käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista menetelmää ja aineistoa täydennettiin laadullisilla eli kvalitatiivisilla kysymyksillä. Kyselyyn vastasi yhteensä 481 naista, jotka olivat iältään 18–35-vuotiaita.
Opinnäytetyön havainnoista voitiin todeta, että kuluttajille on yhä kasvavassa määrin tärkeää, että brändi jakaa heidän eettiset arvonsa, ja täten myös kehopositiivisuus on tärkeä arvo kuluttajille. Kyselystä ilmeni myös, että kehopositiivisuudessa on kyse kokonaisuudesta, mikä tarkoittaa sitä, että kehopositiivinen sosiaalisen median markkinointi on vain osa suurempaa kokonaisuutta kehopositiivisessa brändi kuvassa. Säännöllisyys ja aitous ovat avaintekijöitä onnistuneessa kehopositiivisessa sosiaalisen median markkinoinnissa.
Tutkimuksen perusteella on suositeltavaa, että muoti- ja kauneusbrändit sisällyttävät kehopositiivisuuden brändi-identiteettiin, sosiaalisen median markkinointistrategiaan, tuotekehitykseen ja mallien valintaan.