Sopimustenhallintajärjestelmä ja sähköinen asiointi henkilökortilla
Hyvönen, Eveliina (2021)
Hyvönen, Eveliina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105107918
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105107918
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli rakentaa yritykselle sopimustenhallintajärjestelmä, jonka toiminnallisuustavoitteina olivat tiedostohaku ja henkilökortilla toimiva allekirjoitustoiminto. Allekirjoitustoiminto ja sen toteuttaminen oli keskeisessä osassa työn toteutuksessa, sillä työn tilannut yritys näkee potentiaalia henkilökortin käytössä sähköisen asioinnin välineenä. Järjestelmän kehitys jatkuu muiden toiminnallisuuksien, kuten tiedostojen käyttöoikeuksien, lisäämisen osalta.
Insinöörityössä selvitettiin henkilökortin käyttöä sähköisessä asioinnissa, sillä aihe liittyy keskeisesti insinöörityöhön. Tutkittiin henkilökortin sisältöä, sen sisältämää kansalaisvarmennetta, kortinlukijaohjelmiston käyttöä sekä kansalaisvarmenteen mahdollistamia erilaisia sähköisiä asiointitapoja. Todettiin, että sähköinen asiointi henkilökortilla edellyttää kansalaisvarmenteen aktivointia sekä kortinlukijan ja kortinlukijaohjelmiston käyttöä. Aktivoinnin jälkeen henkilökorttia voidaan käyttää muun muassa sähköiseen asiointipalveluun tunnistautumiseen, PDF-asiakirjan digitaaliseen allekirjoittamiseen sekä sähköpostiviestin salaamiseen ja allekirjoittamiseen. Näistä menetelmistä PDF-asiakirjan digitaalinen allekirjoittaminen liitettiin osaksi sopimustenhallintajärjestelmää.
Sopimustenhallintajärjestelmän allekirjoitustoimintoa varten perehdyttiin Signature Creation Service -moduuliin, minkä jälkeen se lisättiin osaksi projektia. Moduuli on JavaScript-tiedosto, joka tarjoaa menetelmiä digitaalisen allekirjoituksen luomiseen ja käsittelyyn. Insinöörityön lopputuotteena oli sopimustenhallintajärjestelmä, joka toimii dokumenttien säilytyspaikkana ja josta asiakirjoja voidaan hakea esimerkiksi tiedostonimen tai luontipäivämäärän perusteella. Järjestelmässä voidaan myös allekirjoittaa PDF-muotoisia asiakirjoja digitaalisesti henkilökortilla.
Insinöörityössä selvitettiin henkilökortin käyttöä sähköisessä asioinnissa, sillä aihe liittyy keskeisesti insinöörityöhön. Tutkittiin henkilökortin sisältöä, sen sisältämää kansalaisvarmennetta, kortinlukijaohjelmiston käyttöä sekä kansalaisvarmenteen mahdollistamia erilaisia sähköisiä asiointitapoja. Todettiin, että sähköinen asiointi henkilökortilla edellyttää kansalaisvarmenteen aktivointia sekä kortinlukijan ja kortinlukijaohjelmiston käyttöä. Aktivoinnin jälkeen henkilökorttia voidaan käyttää muun muassa sähköiseen asiointipalveluun tunnistautumiseen, PDF-asiakirjan digitaaliseen allekirjoittamiseen sekä sähköpostiviestin salaamiseen ja allekirjoittamiseen. Näistä menetelmistä PDF-asiakirjan digitaalinen allekirjoittaminen liitettiin osaksi sopimustenhallintajärjestelmää.
Sopimustenhallintajärjestelmän allekirjoitustoimintoa varten perehdyttiin Signature Creation Service -moduuliin, minkä jälkeen se lisättiin osaksi projektia. Moduuli on JavaScript-tiedosto, joka tarjoaa menetelmiä digitaalisen allekirjoituksen luomiseen ja käsittelyyn. Insinöörityön lopputuotteena oli sopimustenhallintajärjestelmä, joka toimii dokumenttien säilytyspaikkana ja josta asiakirjoja voidaan hakea esimerkiksi tiedostonimen tai luontipäivämäärän perusteella. Järjestelmässä voidaan myös allekirjoittaa PDF-muotoisia asiakirjoja digitaalisesti henkilökortilla.