Datalla johtaminen Lindström Oy:n johtamisjärjestelmän mukaan Pohjois-Suomen tulosyksikössä
Hinkkanen, Minna (2021)
Hinkkanen, Minna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105097880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105097880
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Lindström Oy Pohjois-Suomen tulosyksikkö. Tavoitteena oli selvittää, mitä pitäisi kehittää, jotta saataisiin asiakasrajapinnasta laadukasta dataa, jonka perusteella voidaan tehdä liiketoiminnallisia päätöksiä tulosyksikössä. Lähtöaineistoksi sain tulosyksiköstä diaesityksen Myynnin johtamismalli 2021. Saatu aineisto tuo esiin myynnin johtamismallin avainasiat, tavoitteet, johtamisstandardit 2021 sekä palaverikäytännöt. Myynnin johtamismalli 2021 luo kehyksen asiakasrajapinnan tekemiseen ja tavoitteiden seurantaan.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehityksessä tarkastellaan, mikä on johtamisjärjestelmä ja mitä on datalla johtaminen. Teoria koostuu sähköisistä kanavista haetuista lähteistä koronarajoituksista johtuen. Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu myyntityötä tekeville henkilöille osoitetusta haastattelusta, joka toimeksiantajan ehdotuksen mukaan päätettiin toteuttaa vapaamuotoisesti keskustellen. Kyselyssä kartoitettiin sitä, onko havaittavissa jotain syynä siihen, ettei data ole ajan tasalla. Näkeekö henkilöstö työssään jotain sellaista, ettei hänellä ole mahdollisuutta onnistua. Löytyykö vika osaamisesta, ymmärtämisestä tai koulutuksen puutteesta.
Keskusteluissa selvisi, että tarvetta koulutukselle on, mutta ihan tarkkaan ei osattu kertoa, mihin heillä tarve tarkalleen kohdistuu. Asiakashallintajärjestelmän käyttö ja mentorointityyppinen oppiminen nousivat keskusteluissa esiin, etenkin niiden joukossa, joilla on tuorein työsuhde. Kaivattiin tietoa siitä, mitkä olisivat parhaat käytännöt järjestelmien käytössä. Aikataulujen hallinta nousi myös keskusteluissa esiin. Asiakasvastaavat kokivat, että yksi yhteydenotto aamulla voi aiheuttaa sen, että suunniteltu työ joudutaan aikatauluttamaan uudelleen. Kaikilla työn liikkuvuus aiheuttaa haasteita suunnitelmallisuuteen. Henkilöt kokivat, että tieto on eri paikoissa hajallaan ja tarvitsemaansa voi olla vaikea löytää.
Koulutuksia tulisi pystyä tarjoamaan mahdollisimman pian siitä, kun henkilöt itse tunnistavat kouluttamistarpeen, ongelmia osaamisessa havaitaan, tai jokin järjestelmä muuttuu. Myynnillistä työtä tekevät eivät aina ole tietokoneensa tai työpöytänsä ääressä, joten koulutusten aikataulutus voi osoittautua haasteelliseksi. Tulisi pystyä tarjoamaa tietyn aihealueen tai prosessin koulutusta niin usein, että kaikki halukkaat ja koulutusta tarvitsevat voisivat osallistua. Järjestelmien julkaisut tuovat uusia toimintoja järjestelmiin ja nämä tulisi käydä läpi niin, että niistä tulisi tuttuja prosessin osia koulutettaville ja ne otettaisiin heti käyttöön.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehityksessä tarkastellaan, mikä on johtamisjärjestelmä ja mitä on datalla johtaminen. Teoria koostuu sähköisistä kanavista haetuista lähteistä koronarajoituksista johtuen. Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu myyntityötä tekeville henkilöille osoitetusta haastattelusta, joka toimeksiantajan ehdotuksen mukaan päätettiin toteuttaa vapaamuotoisesti keskustellen. Kyselyssä kartoitettiin sitä, onko havaittavissa jotain syynä siihen, ettei data ole ajan tasalla. Näkeekö henkilöstö työssään jotain sellaista, ettei hänellä ole mahdollisuutta onnistua. Löytyykö vika osaamisesta, ymmärtämisestä tai koulutuksen puutteesta.
Keskusteluissa selvisi, että tarvetta koulutukselle on, mutta ihan tarkkaan ei osattu kertoa, mihin heillä tarve tarkalleen kohdistuu. Asiakashallintajärjestelmän käyttö ja mentorointityyppinen oppiminen nousivat keskusteluissa esiin, etenkin niiden joukossa, joilla on tuorein työsuhde. Kaivattiin tietoa siitä, mitkä olisivat parhaat käytännöt järjestelmien käytössä. Aikataulujen hallinta nousi myös keskusteluissa esiin. Asiakasvastaavat kokivat, että yksi yhteydenotto aamulla voi aiheuttaa sen, että suunniteltu työ joudutaan aikatauluttamaan uudelleen. Kaikilla työn liikkuvuus aiheuttaa haasteita suunnitelmallisuuteen. Henkilöt kokivat, että tieto on eri paikoissa hajallaan ja tarvitsemaansa voi olla vaikea löytää.
Koulutuksia tulisi pystyä tarjoamaan mahdollisimman pian siitä, kun henkilöt itse tunnistavat kouluttamistarpeen, ongelmia osaamisessa havaitaan, tai jokin järjestelmä muuttuu. Myynnillistä työtä tekevät eivät aina ole tietokoneensa tai työpöytänsä ääressä, joten koulutusten aikataulutus voi osoittautua haasteelliseksi. Tulisi pystyä tarjoamaa tietyn aihealueen tai prosessin koulutusta niin usein, että kaikki halukkaat ja koulutusta tarvitsevat voisivat osallistua. Järjestelmien julkaisut tuovat uusia toimintoja järjestelmiin ja nämä tulisi käydä läpi niin, että niistä tulisi tuttuja prosessin osia koulutettaville ja ne otettaisiin heti käyttöön.