"Tärkeintä on välittää sitä musiikin maailmaa" : musiikkipedagogiopiskelijoiden musiikillinen minäkäsitys
Poranen, Sanna (2021)
Poranen, Sanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105107969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105107969
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on musiikkipedagogiopiskelijan musiikillinen minäkäsitys. Pyrin haastatteluiden avulla selvittämään, miten opiskelijat arvioivat omaa muusikkouttaan, osaamistaan, tavoitteitaan ja musiikillista kompetenssiaan. Haastatteluissa käsitellään myös musiikin merkitystä haastateltaville sekä sitä, mikä heidän mielestään oli musiikissa olennaisinta tai tärkeintä. Haastattelin viittä Oulun ammattikorkeakoulun musiikkipedagogiopiskelijaa, jotka opiskelevat joko klassisia instrumentteja, klassista laulua tai kirkkomusiikkia. Pohjana toimi puolistrukturoitu teemahaastattelu, joka on työn liitteenä. Haastattelut toteutettiin kevään 2021 aikana etäyhteyksin.
Työn teoreettinen perusta jakautuu kolmeen osaan. Ensimmäisenä käsitellään minän, minäkäsityksen ja itsetunnon muodostumista. Kolmannessa luvussa perehdytään tarkemmin musiikillisen minäkäsityksen, musiikkisuhteen ja musiikillisen orientaation käsitteisiin. Lisäksi käsitellään musiikillisen minäkäsitykseen vaikuttavia tekijöitä ja sen vaikutusta oppimiseen. Neljännessä luvussa tarkastellaan musiikin arvoa, sen mahdollisuutta toimia itseobjektina sekä musiikin esittämiseen liittyviä aspekteja. Lähdeaineistona on käytetty kirjallisuutta, opinnäytetöitä, väitöskirjoja ja artikkeleita, jotka käsittelevät musiikkikasvatusta, minän tutkimusta ja musiikkipsykologiaa ja -psykoterapiaa.
Tutkimuksen perusteella haastateltavien musiikillinen minäkäsitys oli positiivinen, minkä oletan johtuvan heidän realistisista tavoitteistaan ja käsityksestä omista kyvyistään ja ominaisuuksistaan. He näkivät tulevaisuutensa positiivisena ja luottivat omiin mahdollisuuksiinsa muusikoina ja musiikkipedagogeina. Heille tärkeää musiikissa oli mahdollisuus itseilmaisuun, tunteiden välittämiseen, yhdessä soittamiseen ja musiikin jakamiseen. Musiikin terapeuttinen luonne ja siitä ammennettava mielihyvä ja ilo olivat olennainen osa monen muusikkoutta.
Opinnäytetyö luo katsauksen musiikilliseen minäkäsitykseen vaikuttaviin tekijöihin ja pyrkii herättämään pohdintaa musiikin merkityksestä ja siitä, mikä musiikissa on olennaista. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin musiikkipedagogien musiikilliseen minäkäsitykseen ja jatkossa olisikin kiinnostavaa perehtyä siihen, miten pedagogin oma musiikillinen minäkäsitys heijastuu hänen opetukseensa ja sitä kautta oppilaisiinsa
Työn teoreettinen perusta jakautuu kolmeen osaan. Ensimmäisenä käsitellään minän, minäkäsityksen ja itsetunnon muodostumista. Kolmannessa luvussa perehdytään tarkemmin musiikillisen minäkäsityksen, musiikkisuhteen ja musiikillisen orientaation käsitteisiin. Lisäksi käsitellään musiikillisen minäkäsitykseen vaikuttavia tekijöitä ja sen vaikutusta oppimiseen. Neljännessä luvussa tarkastellaan musiikin arvoa, sen mahdollisuutta toimia itseobjektina sekä musiikin esittämiseen liittyviä aspekteja. Lähdeaineistona on käytetty kirjallisuutta, opinnäytetöitä, väitöskirjoja ja artikkeleita, jotka käsittelevät musiikkikasvatusta, minän tutkimusta ja musiikkipsykologiaa ja -psykoterapiaa.
Tutkimuksen perusteella haastateltavien musiikillinen minäkäsitys oli positiivinen, minkä oletan johtuvan heidän realistisista tavoitteistaan ja käsityksestä omista kyvyistään ja ominaisuuksistaan. He näkivät tulevaisuutensa positiivisena ja luottivat omiin mahdollisuuksiinsa muusikoina ja musiikkipedagogeina. Heille tärkeää musiikissa oli mahdollisuus itseilmaisuun, tunteiden välittämiseen, yhdessä soittamiseen ja musiikin jakamiseen. Musiikin terapeuttinen luonne ja siitä ammennettava mielihyvä ja ilo olivat olennainen osa monen muusikkoutta.
Opinnäytetyö luo katsauksen musiikilliseen minäkäsitykseen vaikuttaviin tekijöihin ja pyrkii herättämään pohdintaa musiikin merkityksestä ja siitä, mikä musiikissa on olennaista. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin musiikkipedagogien musiikilliseen minäkäsitykseen ja jatkossa olisikin kiinnostavaa perehtyä siihen, miten pedagogin oma musiikillinen minäkäsitys heijastuu hänen opetukseensa ja sitä kautta oppilaisiinsa