Tasapainottelua syvän työn ja häiriöiden kulttuurin välillä – UX-suunnittelijan näkökulma
Sutinen, Riikka (2021)
Sutinen, Riikka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105107975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105107975
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö pyrkii selvittämään, miten UX-suunnittelijoiden mielestä keskittyminen ja toisaalta keskeytykset, häiriöt ja pinnallinen työ vaikuttavat työssä onnistumiseen. Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, haastatteluaineiston esittelystä ja lopun pohdintaosiosta, jossa vertaillaan tutkimusaineistoa opinnäytetyön kokonaisuuteen ja esitetään jatkoehdotuksia.
Teoreettisen viitekehyksen lähtökohtana on syvä työ, joka tarkoittaa keskittynyttä työskentelyä häiriöttömässä tilassa. Viitekehyksen ensimmäisessä osiossa tietotyötä, pinnallista työtä, keskeytyksiä, häiriöitä ja multitaskausta käsitellään syvän työn näkökulmasta. Viitekehyksen toisessa osiossa käsitellään UX-suunnittelua ja UX-suunnittelijoiden työtä yleisesti ja esitellään, miten syvän työn tai keskittymisen aiheita on käsitelty digitaalisen suunnittelun alalla.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valikoitui teemahaastattelu. Tutkimusaineisto koostuu viiden UX-suunnittelijan haastatteluvastauksista. Vastauksien mukaan sekä keskittyminen että keskeytykset, häiriöt ja pinnalliset työt voivat aiheuttaa kuormitusta. Työssä pitää ottaa monta asiaa huomioon, mikä heikentää mahdollisuutta keskittyä pidempiaikaisesti yhteen asiaan. Digitaaliset viestintätyökalut, palaverit ja avotoimisto koettiin isoimpana keskeytysten, häiriöiden ja pinnallisen työn aiheuttajana.
Etätyöhön siirtyminen koronapandemian vuoksi on tarjonnut uusia keinoja hallita omaa työtä, kun sitä ei ole enää sidottu työnantajan määräämään aikaan ja paikkaan. Silti joillekuille työhön keskittyminen on haastavampaa kuin toisille. Lopuksi opinnäytetyössä pohditaan, mistä tämä voisi johtua ja miten työntekijän keskittymistä voisi tukea myös jatkossa.
Teoreettisen viitekehyksen lähtökohtana on syvä työ, joka tarkoittaa keskittynyttä työskentelyä häiriöttömässä tilassa. Viitekehyksen ensimmäisessä osiossa tietotyötä, pinnallista työtä, keskeytyksiä, häiriöitä ja multitaskausta käsitellään syvän työn näkökulmasta. Viitekehyksen toisessa osiossa käsitellään UX-suunnittelua ja UX-suunnittelijoiden työtä yleisesti ja esitellään, miten syvän työn tai keskittymisen aiheita on käsitelty digitaalisen suunnittelun alalla.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valikoitui teemahaastattelu. Tutkimusaineisto koostuu viiden UX-suunnittelijan haastatteluvastauksista. Vastauksien mukaan sekä keskittyminen että keskeytykset, häiriöt ja pinnalliset työt voivat aiheuttaa kuormitusta. Työssä pitää ottaa monta asiaa huomioon, mikä heikentää mahdollisuutta keskittyä pidempiaikaisesti yhteen asiaan. Digitaaliset viestintätyökalut, palaverit ja avotoimisto koettiin isoimpana keskeytysten, häiriöiden ja pinnallisen työn aiheuttajana.
Etätyöhön siirtyminen koronapandemian vuoksi on tarjonnut uusia keinoja hallita omaa työtä, kun sitä ei ole enää sidottu työnantajan määräämään aikaan ja paikkaan. Silti joillekuille työhön keskittyminen on haastavampaa kuin toisille. Lopuksi opinnäytetyössä pohditaan, mistä tämä voisi johtua ja miten työntekijän keskittymistä voisi tukea myös jatkossa.