"Olis kiva tuoda itseään enemmän musiikkiin" : Pianoetydejä oman soundin etsimiseen
Hentunen, Aurora (2021)
Hentunen, Aurora
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105108023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105108023
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni esittelen jazzpianisteille oppimateriaaliksi säveltämäni kuusi etydiä. Etydini opettavat jazzin keskeisiä elementtejä, edistävät opiskelijan itseohjautuvaa opiskelua, ohjaavat häntä etsimään omaa soundiaan sekä tutustuttavat hänet pohjoismaalaiseen jazziin. Raportoin myös testitulokset soitonopiskelijoiden kokemuksista uuden oppimateriaalin suhteen: Oppivatko he itsenäisesti harjoiteltavat uudet asiat? Minkälaista etydien opiskelu oli? Laajenivatko oman soundin etsimisen tavat?
Opinnäytetyön lähtökohdiksi kuvaan sävellystyötäni ja sen taustoja sekä avaan itseohjautuvan opiskelun, oman soundin sekä pohjoismaalaisen jazzin käsitteitä. Etydien testaus perustui neljän pianonsoiton opiskelijan havainnointiin ja haastatteluun, jotka dokumentoin videotallenteiksi.
Testitulokset olivat rohkaisevia: Opiskelijat kokivat oppineensa itsenäisesti ja virkistävän uusilla tavoilla tarvitsemiaan taitoja. Lisäksi he tunsivat saaneensa motivaatiota ja erilaisia lähestymistapoja oman soundinsa etsimiseen. Heidän bebop-korosteinen käsityksensä jazzista laajeni, ja he tutustuivat pohjoismaiseen jazziin.
Säveltämäni etydit sekä niihin liittyvät harjoitteet ja ohjeet tulevat markkinoille ja sopivat soitonopettajien sekä -opiskelijoiden käyttöön niin lähiopetuksessa, etäopetuksessa kuin itsenäisessä opiskelussakin.
Opinnäytetyön lähtökohdiksi kuvaan sävellystyötäni ja sen taustoja sekä avaan itseohjautuvan opiskelun, oman soundin sekä pohjoismaalaisen jazzin käsitteitä. Etydien testaus perustui neljän pianonsoiton opiskelijan havainnointiin ja haastatteluun, jotka dokumentoin videotallenteiksi.
Testitulokset olivat rohkaisevia: Opiskelijat kokivat oppineensa itsenäisesti ja virkistävän uusilla tavoilla tarvitsemiaan taitoja. Lisäksi he tunsivat saaneensa motivaatiota ja erilaisia lähestymistapoja oman soundinsa etsimiseen. Heidän bebop-korosteinen käsityksensä jazzista laajeni, ja he tutustuivat pohjoismaiseen jazziin.
Säveltämäni etydit sekä niihin liittyvät harjoitteet ja ohjeet tulevat markkinoille ja sopivat soitonopettajien sekä -opiskelijoiden käyttöön niin lähiopetuksessa, etäopetuksessa kuin itsenäisessä opiskelussakin.