Kilpailija-analyysi : Business Center Pohjois-Savo
Manninen, Jenni (2021)
Manninen, Jenni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105108055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105108055
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä kilpailija-analyysi työn toimeksiantajalle, Business Center Pohjois-Savolle. Kyseessä oli Business Centerin ensimmäinen kilpailija-analyysi, joten tavoitteena oli tunnistaa ja analysoida Business Centerin kilpailijat ja muodostaa malli, jota voisi hyödyntää tulevaisuudessakin toimintaympäristön tutkimisessa. Lisäksi kilpailijoita pyrittiin katsomaan myös yhteistyönäkökulmasta, eli mitä mahdollisuuksia kilpailijat tuovat.
Tutkimuksen kohteena olivat Business Center Pohjois-Savon kaltaiset toimijat eli yrityspalveluita tarjoavat yritykset. Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin yritysten julkisesti saatavilla olevista tiedoista. Kilpailija-analyysi muodostettiin strategisten ryhmien analyysin sekä Michael Porterin viiden kilpailuvoiman mallin (1993) kokonaisuudesta. Yritykset jaoteltiin strategisiin ryhmiin sen mukaan, mihin yrityksen elinkaaren vaiheeseen he tarjoavat palveluitaan sekä heidän toiminta-alueensa perusteella. Viiden kilpailuvoiman mallin avulla pyrittiin saamaan kokonaislaatuinen kuva Business Center Pohjois-Savon toimintaympäristöstä ja strategisten ryhmien analyysin avulla kilpailijoita pystyttiin analysoimaan syvällisemmin, koska strategisten ryhmien analyysin avulla voitiin nähdä, ketkä todella kilpailevat keskenään.
Porterin toimiala-analyysin avulla havaittiin, että kyseessä on hajanainen toimiala, jossa kellään yrityksellä ei ole määräävää markkina-asemaa. Strategisten ryhmien analyysin avulla löydettiin toimialalta viisi eri strategista ryhmää. Business Center Pohjois-Savon kilpailijoiksi muodostuivat ideavaiheeseen palveluja tarjoavat yritykset ja osittain myös yritysten kasvua vauhdittava kilpailijaryhmä. The aim of the thesis project was to make a competitor analysis for the thesis client organisation Business Center North Savo. This was the first competitor analysis that was made for Business Center North Savo and, therefore, the goal was to identify and analyse the competitors to form a model that can be used in the future. Besides identifying and analysing competitors, effort was made to find co-operation opportunities among com-petitors.
The research examined companies that were similar to Business Center North Savo, providing business services for their clients. The research was executed with qualitative methods and the materials was collected from publicly available information about the companies. The competitor analysis consisted of two models including the strategic group analysis and Michael Porter’s five forces model (1993). The companies were classified into strategic groups according to which stage of the business life cycle they provide services for and what their operation areas are. More specifically, the five forces model was used to gain a comprehensive view of the business services industry. In addition, the purpose of strategic group analysis was to analyse which of the competitors were actually competing with each other.
In conclusion, the Porter’s industry analysis model revealed that the business services industry is scattered and no one has a dominant market position. By conducting the strategic group analysis, five different strategic groups in the industry were pinpointed. The main competitors of Business Center North Savo primarily provide services for businesses in the idea stage and competition also exists partly by competitors that help their customers grow their business.
Tutkimuksen kohteena olivat Business Center Pohjois-Savon kaltaiset toimijat eli yrityspalveluita tarjoavat yritykset. Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin yritysten julkisesti saatavilla olevista tiedoista. Kilpailija-analyysi muodostettiin strategisten ryhmien analyysin sekä Michael Porterin viiden kilpailuvoiman mallin (1993) kokonaisuudesta. Yritykset jaoteltiin strategisiin ryhmiin sen mukaan, mihin yrityksen elinkaaren vaiheeseen he tarjoavat palveluitaan sekä heidän toiminta-alueensa perusteella. Viiden kilpailuvoiman mallin avulla pyrittiin saamaan kokonaislaatuinen kuva Business Center Pohjois-Savon toimintaympäristöstä ja strategisten ryhmien analyysin avulla kilpailijoita pystyttiin analysoimaan syvällisemmin, koska strategisten ryhmien analyysin avulla voitiin nähdä, ketkä todella kilpailevat keskenään.
Porterin toimiala-analyysin avulla havaittiin, että kyseessä on hajanainen toimiala, jossa kellään yrityksellä ei ole määräävää markkina-asemaa. Strategisten ryhmien analyysin avulla löydettiin toimialalta viisi eri strategista ryhmää. Business Center Pohjois-Savon kilpailijoiksi muodostuivat ideavaiheeseen palveluja tarjoavat yritykset ja osittain myös yritysten kasvua vauhdittava kilpailijaryhmä.
The research examined companies that were similar to Business Center North Savo, providing business services for their clients. The research was executed with qualitative methods and the materials was collected from publicly available information about the companies. The competitor analysis consisted of two models including the strategic group analysis and Michael Porter’s five forces model (1993). The companies were classified into strategic groups according to which stage of the business life cycle they provide services for and what their operation areas are. More specifically, the five forces model was used to gain a comprehensive view of the business services industry. In addition, the purpose of strategic group analysis was to analyse which of the competitors were actually competing with each other.
In conclusion, the Porter’s industry analysis model revealed that the business services industry is scattered and no one has a dominant market position. By conducting the strategic group analysis, five different strategic groups in the industry were pinpointed. The main competitors of Business Center North Savo primarily provide services for businesses in the idea stage and competition also exists partly by competitors that help their customers grow their business.