Lisäosan luominen Blenderiin : proseduraalinen 3D-generointityökalu
Li, Onni (2021)
Li, Onni
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105108061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105108061
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä luodaan lisäosa 3D-ohjelmaan Blender. Lisäosan ideana on luoda proseduraalisesti 3D-kenttiä modulaarisista 3D-malleista. Opinnäytetyössä tutkitaan miten Python-ohjelmoinnilla voi ohjata Blenderin toimintoja. Aihetta lähestytään rakentamalla omaan Blender-instanssiin uusi lisäosa.
Idea syntyi kirjoittajan omista kokemuksista ja kiinnostuksesta 3D-teollisuutta kohtaan. Lisäosan lopullinen tarkoitus on kannustaa Blender-ohjelman oppimista tarjoamalla valmiita rakennuspalikoita, jotka nopeuttavat projektien aloittamista. Tällä tavalla uusi käyttäjä pääsee helposti kokeilemaan ohjelman muita ominaisuuksia, jotka eivät ole mahdollisia ilman jonkinlaista olemassa olevaa 3D-kenttää.
Blender on open-source ohjelma, joka julkaistaan GNU General Public License -lisenssillä. Se on siis ilmainen ohjelma, jonka ominaisuuksia muokataan Python- ohjelmointikielellä. Opinnäytetyö voitiin siksi toteuttaa täysin Blenderissä aina 3D-mallien luomisesta Python-ohjelmointiin. Opinnäytetyöstä syntyneellä prototyypillä pystyy luomaan proseduraalisesti käytäväkomplekseja, mikä vastaa tyyliltään dungeon-generaattoreita.
Idea syntyi kirjoittajan omista kokemuksista ja kiinnostuksesta 3D-teollisuutta kohtaan. Lisäosan lopullinen tarkoitus on kannustaa Blender-ohjelman oppimista tarjoamalla valmiita rakennuspalikoita, jotka nopeuttavat projektien aloittamista. Tällä tavalla uusi käyttäjä pääsee helposti kokeilemaan ohjelman muita ominaisuuksia, jotka eivät ole mahdollisia ilman jonkinlaista olemassa olevaa 3D-kenttää.
Blender on open-source ohjelma, joka julkaistaan GNU General Public License -lisenssillä. Se on siis ilmainen ohjelma, jonka ominaisuuksia muokataan Python- ohjelmointikielellä. Opinnäytetyö voitiin siksi toteuttaa täysin Blenderissä aina 3D-mallien luomisesta Python-ohjelmointiin. Opinnäytetyöstä syntyneellä prototyypillä pystyy luomaan proseduraalisesti käytäväkomplekseja, mikä vastaa tyyliltään dungeon-generaattoreita.