Tasoristeysnäkemien parantaminen
Pussinen, Jarkko (2021)
Pussinen, Jarkko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118163
Tiivistelmä
Suomen rataverkolla on paljon vartioimattomia tasoristeyksiä, ja varsin monessa on puutteita näkemämatkoissa. Suuressa osassa puutteellisista kohteista tilannetta olisi helppo korjata varsin pienillä toimenpiteillä. Suuremman mittaluokan muutokset, kuten tasoristeyksien poistot, yli-/alikäytävien rakentamiset ym. tulevat pääsääntöisesti Väyläviraston toimesta. Tässä opinnäytetyössä oli tarkoitus keskittyä kevyempiin operaatioihin, jotka olisivat suoritettavissa kunnossapidollisin toimenpitein pienemmällä budjetilla, kuten esimerkiksi puunpoistot, maaleikkaukset ja pienet kallion louhinnat sekä lepotasanteiden ja tielinjausten parantamiset.
Kesällä 2020 suoritettiin tasoristeysnäkemien tarkastukset ja valokuvaukset. Samassa yhteydessä kartoitettiin parannettavia kohteita. Havaituista parannuskohteista kuvattiin ongelmat ja suunniteltiin niihin ratkaisuja, jotka olisivat toteutettavissa.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin esimerkkejä näkemiltään puutteellisista tasoristeyksistä ja niihin toimenpide-ehdotukset, joilla näkemämatkoja ja sitä kautta tasoristeysturvallisuutta saataisiin parannettua. Opinnäytetyön päätelmänä voidaan todeta, että tasoristeysturvallisuuden parantaminen ei aina vaadi suuria operaatioita, vaan pienemmilläkin toimenpiteillä radan turvallista ylittämistä on mahdollista parantaa.
Kesällä 2020 suoritettiin tasoristeysnäkemien tarkastukset ja valokuvaukset. Samassa yhteydessä kartoitettiin parannettavia kohteita. Havaituista parannuskohteista kuvattiin ongelmat ja suunniteltiin niihin ratkaisuja, jotka olisivat toteutettavissa.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin esimerkkejä näkemiltään puutteellisista tasoristeyksistä ja niihin toimenpide-ehdotukset, joilla näkemämatkoja ja sitä kautta tasoristeysturvallisuutta saataisiin parannettua. Opinnäytetyön päätelmänä voidaan todeta, että tasoristeysturvallisuuden parantaminen ei aina vaadi suuria operaatioita, vaan pienemmilläkin toimenpiteillä radan turvallista ylittämistä on mahdollista parantaa.