Lasten osallisuus pitkäkestoisen leikin suunnittelussa ja toteutuksessa : Opas varhaiskasvatuksessa työskenteleville
Sippola, Maria; Suomela, Jenni (2021)
Sippola, Maria
Suomela, Jenni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105108105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105108105
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa pitkäkestoinen leikki yhdessä ryhmän lasten ja kasvattajien kanssa. Pitkäkestoisen leikin tarkoituksena oli toteuttaa pidempi aikainen projekti 3–5-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmässä ja kannustaa lapsia pitkäjänteisempään toimintaan. Toiminnan tavoitteena oli osallistaa varhaiskasvatuksessa olevia lapsia osallistumaan pitkäkestoisen leikin suunnitteluun ja toteutukseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli auttaa kasvattajia ja yhdessä löytää keinoja, joilla he pystyisivät kannattelemaan ja rikastuttamaan lasten leikkiä mahdollisimman pitkäkestoisesti. Tämän opinnäytetyön tuotoksena luotiin opas varhaiskasvattajille, jonka tarkoituksena on auttaa kasvattajia suunnittelemaan ja toteuttamaan samantapaista pedagogista toimintaa myös tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksesta, leikin teoriasta, pitkäkestoisesta leikistä, lasten osallisuudesta varhaiskasvatuksessa ja kasvattajien roolista leikkitilanteissa. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus aloitettiin havainnoinnilla marraskuussa 2020. Havainnoinnista saatujen tulosten perusteella koottiin teemakuvasto, jonka avulla käytiin pienryhmähaastattelut lasten kanssa joulukuussa 2020. Leikin valmistelu sekä leikin toteuttaminen tapahtuivat tammikuussa 2021. Leikin suunnittelu ja toteutus olivat toiminnallisia, jotta lapsia saatiin osallistettua projektin jokaiseen vaiheeseen. Projektiin osallistui yksi Mustasaaren kunnan varhaiskasvatusryhmä ja ryhmän kolme varhaiskasvattajaa.
Lapsilta ja kasvattajilta saadun palautteen perusteella pitkäkestoinen leikki oli onnistunut kokemus. Projektissa onnistuttiin tuottamaan lapsille osallisuuden kokemuksia sekä luomaan kasvattajille uusia työkaluja pitkäkestoisen toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen. Opinnäytetyön toimintaosuuden aikana kävi ilmi, etteivät lapset ole tottuneet leikkimään samaa leikkiä useita päiviä peräkkäin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksesta, leikin teoriasta, pitkäkestoisesta leikistä, lasten osallisuudesta varhaiskasvatuksessa ja kasvattajien roolista leikkitilanteissa. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus aloitettiin havainnoinnilla marraskuussa 2020. Havainnoinnista saatujen tulosten perusteella koottiin teemakuvasto, jonka avulla käytiin pienryhmähaastattelut lasten kanssa joulukuussa 2020. Leikin valmistelu sekä leikin toteuttaminen tapahtuivat tammikuussa 2021. Leikin suunnittelu ja toteutus olivat toiminnallisia, jotta lapsia saatiin osallistettua projektin jokaiseen vaiheeseen. Projektiin osallistui yksi Mustasaaren kunnan varhaiskasvatusryhmä ja ryhmän kolme varhaiskasvattajaa.
Lapsilta ja kasvattajilta saadun palautteen perusteella pitkäkestoinen leikki oli onnistunut kokemus. Projektissa onnistuttiin tuottamaan lapsille osallisuuden kokemuksia sekä luomaan kasvattajille uusia työkaluja pitkäkestoisen toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen. Opinnäytetyön toimintaosuuden aikana kävi ilmi, etteivät lapset ole tottuneet leikkimään samaa leikkiä useita päiviä peräkkäin.