PIZZAMENUN UUDISTAMINEN : Ravintola Grill it, Kahpitsa
Vatanen, Maria (2021)
Vatanen, Maria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118187
Tiivistelmä
Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Lieksan kunnassa, Break Sokos Hotel Kolilla sijaitseva PKO:n Grill it ravintolan yhteydessä toimiva kahvilapizzeria Kahpitsa. Kahpitsasta voi ostaa kahvilatuotteita, juomia, sekä tilattua pizzaa, ranskalaisia ja myös Grill it- ravintolan à la carte menun ruokia.
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli pizzamenun uudistaminen asiakkaiden ja henkilöstön toiveet huomioiden. Uudistuneen pizzamenun kuului olla myyvä ja houkutteleva. Opinnäytetyössä on tehty myös kvantitatiivinen tutkimus, jonka avulla kerättiin asiakaspalautetta uudesta menusta. Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee pizzan historiaa ja syntyä, ruokatuotantoprosessia ja tuotekehitystä, toiminnallista opinnäytetyötä ja kvantitatiivista tutkimusta. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa kerrotaan pizzamenun suunnittelusta, tuotekehityksestä ja sen toteutuksesta. Tutkimuksellisessa osiossa kuvataan kvantitatiivisen tutkimuksen to-teutusta ja sen tuloksia. Opinnäytetyö sisältää tämän lisäksi omaa pohdintaa opinnäytetyön kulusta ja toteu-tuksesta.
Uusi pizzamenu julkaistiin 09.02.2021. Opinnäytetyön kvantitatiivinen tutkimus suoritettiin ravintolan asiakkail-le aikavälillä 09.02. – 28.02.2021. Vastauksia saatiin yhteensä 177kpl, mikä on hyvä vastausmäärä pitääk-semme tuloksia luotettavina. Palautekyselyssä pyydetään arvioimaan menua ja pizzoja numeraalisella as-teikolla 1–5, jossa yksi on huonoin arvosana ja viisi on paras. Tuloksien perusteella palautteen keskiarvoksi saatiin 4,2, mikä on todella hyvä arvosana menulle. Tämä osoittaa sen, että uudistunut pizzamenu on ollut asiakkaiden mieleen ja pizzat ovat olleet onnistuneita. Tuloksissa kävi ilmi myös, että kaikki pizzat oli arvioitu samantasoisiksi, eikä ollut yhtä selvästi muita parempaa tai huonompaa pizzaa. Kaikista pizzoista annetut ar-vosanat erosivat toisistaan vain muutamalla desimaalilla. The thesis was commissioned by Kahpitsa, a café operating in connection with PKO's Grill it restaurant in Break Sokos Hotel Koli in Lieksa’s municipality. You can buy café products, drinks and order pizza, French fries, and also dishes from the Grill It restaurant's à la carte menu.
The aim of this functional thesis was to renew the pizza menu considering the wishes of customers and staff. The revamped pizza menu was supposed to be selling and appealing. A quantitative study was also conducted, which was used to collect customer feedback on the new menu. The theoretical part of the thesis deals with the history and origin of pizza, the food production process and product development, functional thesis, and quanti-tative research. The functional part of the thesis describes the design of the pizza menu, product development and its implementation. The research section describes the implementation of the quantitative research and its results. In addition, the thesis contains its own reflection on the course and implementation of the thesis.
The new pizza menu was released on February 9, 2021. The quantitative research of the thesis was carried out for the customers of the restaurant in the period 09.02. - 28.02.2021. A total of 177 responses were received, which is a good number of responses to keep the results reliable. The feedback survey asks customers to rate the menu and pizzas on a numerical scale of 1 to 5, with one being the worst grade and five being the best. Based on the results, the average feedback was 4.2, which is a good rating for the menu. This shows that the revamped pizza menu has been on the minds of customers and the pizzas have been successful. The results also showed that all pizzas had been judged to be of the same standard, and there was a clearly better or worse pizza. The grades given for all the pizzas differed by only a few decimal places.
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli pizzamenun uudistaminen asiakkaiden ja henkilöstön toiveet huomioiden. Uudistuneen pizzamenun kuului olla myyvä ja houkutteleva. Opinnäytetyössä on tehty myös kvantitatiivinen tutkimus, jonka avulla kerättiin asiakaspalautetta uudesta menusta. Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee pizzan historiaa ja syntyä, ruokatuotantoprosessia ja tuotekehitystä, toiminnallista opinnäytetyötä ja kvantitatiivista tutkimusta. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa kerrotaan pizzamenun suunnittelusta, tuotekehityksestä ja sen toteutuksesta. Tutkimuksellisessa osiossa kuvataan kvantitatiivisen tutkimuksen to-teutusta ja sen tuloksia. Opinnäytetyö sisältää tämän lisäksi omaa pohdintaa opinnäytetyön kulusta ja toteu-tuksesta.
Uusi pizzamenu julkaistiin 09.02.2021. Opinnäytetyön kvantitatiivinen tutkimus suoritettiin ravintolan asiakkail-le aikavälillä 09.02. – 28.02.2021. Vastauksia saatiin yhteensä 177kpl, mikä on hyvä vastausmäärä pitääk-semme tuloksia luotettavina. Palautekyselyssä pyydetään arvioimaan menua ja pizzoja numeraalisella as-teikolla 1–5, jossa yksi on huonoin arvosana ja viisi on paras. Tuloksien perusteella palautteen keskiarvoksi saatiin 4,2, mikä on todella hyvä arvosana menulle. Tämä osoittaa sen, että uudistunut pizzamenu on ollut asiakkaiden mieleen ja pizzat ovat olleet onnistuneita. Tuloksissa kävi ilmi myös, että kaikki pizzat oli arvioitu samantasoisiksi, eikä ollut yhtä selvästi muita parempaa tai huonompaa pizzaa. Kaikista pizzoista annetut ar-vosanat erosivat toisistaan vain muutamalla desimaalilla.
The aim of this functional thesis was to renew the pizza menu considering the wishes of customers and staff. The revamped pizza menu was supposed to be selling and appealing. A quantitative study was also conducted, which was used to collect customer feedback on the new menu. The theoretical part of the thesis deals with the history and origin of pizza, the food production process and product development, functional thesis, and quanti-tative research. The functional part of the thesis describes the design of the pizza menu, product development and its implementation. The research section describes the implementation of the quantitative research and its results. In addition, the thesis contains its own reflection on the course and implementation of the thesis.
The new pizza menu was released on February 9, 2021. The quantitative research of the thesis was carried out for the customers of the restaurant in the period 09.02. - 28.02.2021. A total of 177 responses were received, which is a good number of responses to keep the results reliable. The feedback survey asks customers to rate the menu and pizzas on a numerical scale of 1 to 5, with one being the worst grade and five being the best. Based on the results, the average feedback was 4.2, which is a good rating for the menu. This shows that the revamped pizza menu has been on the minds of customers and the pizzas have been successful. The results also showed that all pizzas had been judged to be of the same standard, and there was a clearly better or worse pizza. The grades given for all the pizzas differed by only a few decimal places.