Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Tasapuolisuutta ja laatua kehityskeskusteluun : Kehityskeskusteluohjeistuksen laatiminen Lasten Kesä ry:n leirinjohtajille ohjaajien kokemuksia hyödyntäen

Lindén, Hanna (2021)

 
Avaa tiedosto
opinnäyte_linden_2021.pdf (1.951Mt)
Lataukset: 


Lindén, Hanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118269
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Lasten Kesä ry:n kanssa. Lasten Kesä ry järjestää STEA:n tukemaa leirimuotoista loma-ajan toimintaa lapsille, nuorille ja perheille. Opinnäytteen tarkoituksena on kerätä ja selventää Lasten Kesä ry:n leiriohjaajien omia kokemuksia kehityskeskusteluista sekä ehdotuksia kehityskeskustelukäytännön kehittämiseksi. Näiden kokemusten ja näkemysten pohjalta laadittiin kehityskeskusteluohjeistus tuleville leirinjohtajille, jotka toimivat lähiesihenkilöinä leiriohjaajille.

Opinnäytteen viitekehityksen muodostavat johtamisen teoriasta nostettu kehityskeskustelu terminä, prosessina ja käytäntönä sekä työhyvinvointi. Opinnäytetyön toteutus tapahtui laadullisin tutkimusmenetelmin. Aineisto kerättiin kyselytutkimuksella, joka jaettiin vuosien 2017-2019 Lasten Kesä ry:n leiriohjaajille ja siihen vastasi yhteensä 16 ohjaajaa. Kyselyllä kerättyä aineistoa analysoitiin laadullisin menetelmin.

Kyselytutkimuksen kautta saatiin arvokasta tietoa siitä, millä tavoin kehityskeskustelut ovat aiemmin onnistuneet tai epäonnistuneet. Ohjaajien vastausten kautta saatiin muodostettua myös melko selkeä visio siitä, miten keskustelua käyneen esihenkilön valmistautuminen, kiireellisyys, jaksaminen omassa työssä tai muu mielentila vaikuttivat keskustelun kulkuun sekä ohjaajien kokemaan keskustelun hyötyyn. Mitä positiivisemmin ohjaajat olivat keskustelun kokeneet, sitä hyödyllisemmäksi he tuntuivat myös arvioivan keskustelua. Ohjaajat vertailivat myös kehityskeskustelun käymisen hyötyjä muihin työsuhteen kehityskaaren osa-alueisiin. Tulokset näyttivät, että ohjaajat arvostivat oman ammatillisen kehittymisen kannalta enemmän muita työsuhteen osa-alueita. Tästä tuli kehittämistavoite kehityskeskusteluohjeistuksen laatimiselle.

Kyselytutkimuksen tuloksia sekä järjestön aiempaa materiaalia hyväksi käyttäen kehitettiin kehityskeskusteluohjeistus, jota tulevien vuosien leirinjohtajat voivat käyttää apuna, kun suunnittelevat ja käyvät keskusteluja ohjaajien kanssa. Tämän toivotaan lisäävän kehityskeskusteluiden tasapuolisuutta ja laatua.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste