MAATILAMATKAILUYRITYSTEN VERKOSTOITUMINEN : Selvitys ECEAT Suomi ry:n jäsenyrityksille
Uotila, Asta (2012)
Uotila, Asta
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316161
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää pienten matkailuyritysten – tässä tapauksessa kestävän kehityksen luomumaatilamatkailuyritysten – toiminnan ver-kostoitumista Suomen luomumatkailuliitto ECEAT Suomi ry:n jäsenyritysten kannal-ta.
Tavoitteena on selvittää kyselytutkimuksen avulla, millaista yhteistoimintaa jäsenyri-tysten välillä jo on, sekä millaisia toiveita ja ehdotuksia yrittäjillä itsellään on yhteis-toiminnan lisäämiseksi. Kysymyksenasettelu antaa mahdollisuuden tietysti myös negatiivisen kannanoton esittämiseen, jolloin yrittäjä pitää yhteistyötä tarpeettomana.
Teoriaosassa käsitellään keskeisiä käsitteitä, toimeksiantajan toimintaperiaatteita sekä luomutuotantoa. Verkostoituminen ja yhteistyö verkostossa muodostavat oman teoriaosuutensa. Viitekehyksessä tuodaan esille myös maatilamatkailua yleisellä tasolla sekä vastuullisuutta ja elämyksellisyyttä matkailussa.
Kestävän kehityksen raamittama matkailu on uusi haaste sekä matkailijoille että matkapalvelujen tuottajille. Matkailijan on valittava matkustustapansa ja liikenneväli-neensä matkan tarkoitusta vastaaviksi. Matkailupalvelun tuottajan on toteutettava palvelunsa luontoa ja perinnettä kunnioittaen. Molempien tulee ottaa huomioon ym-päristön kuormitus ja jäljelle jäävän jätteen kierrätys. Vastuullista on olla jättämättä käynnistään jälkiä luontoon. Matkustusmuoto ja elintavat ovat keskeisiä nimittäjiä tässä asiassa.
Webropol -kyselyn tekeminen näin pienelle joukolle (35 yrittäjää) oli haasteellista. Vastausprosentti oli kuitenkin kohtuullisen korkea, yli 27 prosenttia. Kyselytutkimus tuotti aineistoa riittävästi pohdittavaksi. Erityisesti vapaamuotoisiin kysymyksiin vas-taajilta tuli monipuolisia ehdotuksia ja kannanottoja. Valmis työ tullaan toimittamaan yhdistyksen käyttöön jatkotoimenpiteitä sekä lisäselvityksiä varten.
Tavoitteena on selvittää kyselytutkimuksen avulla, millaista yhteistoimintaa jäsenyri-tysten välillä jo on, sekä millaisia toiveita ja ehdotuksia yrittäjillä itsellään on yhteis-toiminnan lisäämiseksi. Kysymyksenasettelu antaa mahdollisuuden tietysti myös negatiivisen kannanoton esittämiseen, jolloin yrittäjä pitää yhteistyötä tarpeettomana.
Teoriaosassa käsitellään keskeisiä käsitteitä, toimeksiantajan toimintaperiaatteita sekä luomutuotantoa. Verkostoituminen ja yhteistyö verkostossa muodostavat oman teoriaosuutensa. Viitekehyksessä tuodaan esille myös maatilamatkailua yleisellä tasolla sekä vastuullisuutta ja elämyksellisyyttä matkailussa.
Kestävän kehityksen raamittama matkailu on uusi haaste sekä matkailijoille että matkapalvelujen tuottajille. Matkailijan on valittava matkustustapansa ja liikenneväli-neensä matkan tarkoitusta vastaaviksi. Matkailupalvelun tuottajan on toteutettava palvelunsa luontoa ja perinnettä kunnioittaen. Molempien tulee ottaa huomioon ym-päristön kuormitus ja jäljelle jäävän jätteen kierrätys. Vastuullista on olla jättämättä käynnistään jälkiä luontoon. Matkustusmuoto ja elintavat ovat keskeisiä nimittäjiä tässä asiassa.
Webropol -kyselyn tekeminen näin pienelle joukolle (35 yrittäjää) oli haasteellista. Vastausprosentti oli kuitenkin kohtuullisen korkea, yli 27 prosenttia. Kyselytutkimus tuotti aineistoa riittävästi pohdittavaksi. Erityisesti vapaamuotoisiin kysymyksiin vas-taajilta tuli monipuolisia ehdotuksia ja kannanottoja. Valmis työ tullaan toimittamaan yhdistyksen käyttöön jatkotoimenpiteitä sekä lisäselvityksiä varten.