Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Lähetysten seurantaominaisuuden kehitys

Ylikarjula, Antti (2021)

 
Avaa tiedosto
Ylikarjula_Antti.pdf (1.007Mt)
Lataukset: 


Ylikarjula, Antti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118281
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö on tehty pääkaupunkiseudulla toimivalle jakelu- ja logistiikkayritykselle. Työn tavoitteena oli parantaa kohdeyrityksen kuljetusten laatua kehittämällä seurantaominaisuusehdotus yrityksen toiminnanohjausjärjestelmään. Lisäksi ominaisuuden ympärille kehitettiin seurantaprosessi ja oppimiskokemuskeinot. Seurantaominaisuuden avulla yritys pystyy paremmin havaitsemaan myöhässä olevat lähetykset ja voi näin parantaa kuljetuslaatuaan.

Työn aluksi pyrittiin löytämään kohdeyrityksen heikkoudet ja vahvuudet liittyen lähetysten seurantaan. Nykytila-analyysissa selvitettiin yrityksen myöhässä olevien lähetysten nykyisen seurannan taso ja tutkittiin myöhästymisten syitä. Analyysissa selvisi, että seuranta on jälkijättöistä ja raporttipohjaista. Tämä vaihe suoritettiin dataa tutkimalla ja haastatteluiden avulla. Seuraavaksi pyrittiin löytämään parhaita käytäntöjä kirjallisuudesta.

Nykytila-analyysin, kirjallisuuden ja haastattelujen pohjalta kehitettiin lähetysten seurantaominaisuusehdotus kohdeyrityksen toiminnanohjausjärjestelmään. Ominaisuuden avulla kohdeyrityksellä on keino havaita reaaliaikaisesti myöhästyneet lähetykset. Lisäksi luotiin lähetyksen tilan seurantaprosessi yrityksen kuljetusohjaukselle. Lopuksi otettiin kantaa myös keinoihin, joiden avulla kohdeyritys voi välttää myöhästymiset jatkossa.

Jatkotoimenpiteenä työssä ehdotettiin, että kohdeyritys kehittää tulevaisuudessa toiminnanohjausjärjestelmäänsä seurantaominaisuuden hyödyntäen tätä insinöörityötä. Näin yritys pystyy parantamaan asiakastyytyväisyyttä ja välttämään reklamaatioita.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste